Sharing is caring
Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.
Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:
-
Colgates utrolige salgsøkning
·
På 1950-tallet revolusjonerte en tilsynelatende enkel idé salgsdynamikken for et velkjent tannpastaselskap. Colgate søkte innovative ideer for å øke salget i en åpen konkurranse.
Dager gikk med lite banebrytende forslag, helt til en mann dukket opp med et tilbud som lovet en bemerkelsesverdig økning på 40%. Han tilbød ideen sin for 100 000 dollar, og selv om prisen virket høy, tok Colgate sjansen siden de ikke hadde noen alternative løsninger.
Etter at de nødvendige formalitetene var ordnet opp i og pengene overført, overleverte mannen en liten lapp med en kortfattet beskjed: «Gjør hullet større.»
Tidligere hadde Colgates tannpastatuber en beskjeden åpning på 5 mm for å dispensere pasten. Ved å øke diameteren på dette hullet fra 5 mm til 6 mm, økte volumet på pasten som ble presset ut med 40 %. Denne tilsynelatende enkle endringen førte til at brukere brukte opp tannpastatubene raskere, noe som drev dem til å kjøpe erstatninger oftere.
Denne enkle, men likevel geniale strategien skrev seg inn i historien for Colgate, og demonstrerte at store endringer kan komme fra de enkleste ideene.
Moral:
Hvis du har en tilsynelatende enkel, men spektakulær idé som har potensial til å skape en betydelig innvirkning, ikke nøl med å lufte den. Colgates historie minner oss om at det noen ganger er de ukompliserte ideene som gir ekstraordinære resultater.