Sharing is caring
Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.
Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:
-
Hva er utfordringen?
·
Da Henry Ford ble spurt om kundeinnspill før utviklingen av Ford Model T svarte han: «Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, ville de ha sagt raskere hester.»
Det finnes ingen bevis for at Henry Ford faktisk sa de berømte ordene både jeg og mange andre siterer til: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” – Ved nærmere ettertanke virker det jo dessuten ikke logisk at han ville sagt disse ordene i all den tid det var den tyske ingeniøren Carl Benz som regnes som oppfinneren av den bensindrevne bilen.
Om disse ordene faktisk ble sagt eller ikke finner jeg ingen bevis for. Men selv om faktasjekker gjort av andre viser at han faktisk aldri sa disse ordene og at sitatet først oppstå mange år etter hans bortgang er sitatet er like fullt relevant. «Henry Fords» sitat er like fullt relevant i dag, og understreker viktigheten av å forstå det underliggende problemet fremfor å utelukkende stole på kundenes forslag til løsninger.
Hvilket problem ønsker jeg å løse?
Hovedspørsmålet, «Hvilket problem ønsker jeg å løse?», oppfordrer til å få en dypere forståelse av problemet som til slutt leder til mer kreative og effektive løsninger. Denne tilnærmingen, ofte kalt «design thinking», involverer å sette seg inn i brukernes behov, definere problemer, brainstorme løsninger, lage prototyper og teste dem, alt med mål om å skape brukerorienterte og innovative løsninger.
Tenk på en kunde som kjøper en drill. Deres egentlige ønske er ikke selve verktøyet, men hullet den lager. Dette perspektivet understreker viktigheten av å forstå og adressere kundenes behov. – Dessuten var det kanskje ikke et hull kunden hadde behov for. Var det kanskje en spiker i veggen som kunden kunne henge opp et bilde på som var målet?
«Ta en fot i bakken»
Sitatet fra Henry Ford og viktigheten av å spørre seg om hvilket problem man ønsker å løse er også relevant i andre sammenhenger. I support gjelder det å finne ut hvorfor problemet oppstår for å unngå at det skjer igjen i stedet for å bare rykke ut å løse det hver gang. Eller da jeg opplevde en leder som stadig klaget på at prosedyrene ikke ble fulgt stilte jeg spørsmål om det kanskje heller var prosedyren det var noe galt med i stedet for å fokusere på medarbeiderne som ikke fulgte den. Og riktig nok var det kun en liten endring i prosedyren som skulle til for å lette arbeidet for alle og strømlinjeforme leveransene.
Product Management
I min tid som Product Manager jobbet jeg i skjæringspunktet mellom bedriftsvisjoner, kundenes behov, prosjektledelse, utvikling, vedlikehold, support, markedsføring, salg, lederinnspill og økonomiske hensyn. Det var nettopp denne sentrale posisjonen som gjorde det mulig for meg å ta velinformerte beslutninger som knytter produkter eller tjenester til bedriftsmålene og appellerer til markedet.