Å tenke utenfor boksen handler ikke alltid om store ideer. Noen ganger handler det bare om å være litt smartere enn naboen. Dette lille, men geniale eksempelet viser hvordan kreativitet og snedighet kan vinne i konkurransen, uten å rope høyest.
En senterleder har tre ledige butikklokaler på rad. En potensiell leietaker kommer inn og sier han vil leie det venstre lokalet til en herreklærbutikk.
«Klart det,» sier senterlederen. «Du får gratis skilt. Hva vil du at det skal stå på skiltet?»
«Herreklær,» svarer mannen.
En annen mann dukker opp og vil leie det høyre lokalet til sin butikk for formelle herreklær. Når han blir spurt, sier han også at han vil ha «Herreklær» på skiltet sitt. Senterlederen forteller at butikken til venstre har det samme skiltet. «Ingen problem,» svarer mannen.
Til slutt kommer en tredje mann og vil leie det midterste og minste lokalet. Senterlederen er litt bekymret, siden også denne mannen selger herreklær. Med en viss skepsis spør han hva mannen vil ha på skiltet sitt.
Mannen svarer: «Inngang her.»
Dette lille mesterverket av en vits er egentlig en fabel for markedsføring og strategi. Når alle tilbyr det samme, vinner ikke nødvendigvis den som roper høyest, men den som gjør det lettest for kunden å velge nettopp dem.
I stedet for å kopiere konkurrentene, så den tredje mannen en mulighet til å eie brukeropplevelsen, og bokstavelig talt styre trafikken. Det handler om å forstå kontekst, tenke praktisk, og stille det beste spørsmålet i business: Hvordan gjør vi dette enklere for kunden?





