Har du vært på en euforisk samling?

Strategisamlinger – den store eventen der vi samler ledere, nøkkelpersoner, eller kanskje alle ansatte i bedriften og til og med en ekstern konsulent med en imponerende PowerPoint. To dager med intens diskusjon, post-it-lapper på veggen og gruppearbeid i «breakout rooms», akkompagnert av god mat og kanskje litt vin. På slutten av dag to har vi landet en beslutning. Vi har tegnet kursen for fremtiden. Alle er enige. Alle er begeistret. Euforien er til å ta og føle på.

Akkurat nå er vi i slutten av juni. Noen har allerede gjennomført årets strategisamling der man har oppsummert første halvår, anerkjenne innsats, og minne om rutiner og bemanning i sommerperioden. Gjerne kombinert med en sommeravslutning eller sosial aktivitet. Andre sitter kanskje i skrivende stund og planlegger høstens store retningstanker. Kanskje har du selv nylig vært med i et møterom fullt av ideer, ambisjoner og notater i Times New Roman. Eller kanskje vet du at det er din tur når ferien er over.

Uansett tidspunkt er utfordringen den samme.

Flere hoder, men samme utfordring

Når mange kloke hoder er samlet, skulle man tro at det ville føre til bedre beslutninger. Likevel opplever mange virksomheter at de står igjen med de samme utfordringene, bare pakket inn i nye ord og fine presentasjoner.

Hvorfor? Fordi beslutningene ofte tas i en boble av intens jobbing, gruppepress og ønsket om fremdrift. Alternativer som burde vært vurdert, får ikke tid til å utvikle seg, og kritiske spørsmål uteblir fordi «alle» er enige.

Og kanskje er de ikke egentlig enige, men heller revet med av stemningen og følelsen av at de konkludere med noe før samlingen er over.

Strategisamlingen er ikke problemet – beslutningstempoet er

Strategisamlinger er verdifulle, men de bør ikke ende med at man umiddelbart bestemmer seg for noe. Ofte kommer de beste tankene etterpå – når folk har fått tenkt, snakket med andre og latt ideene synke inn.

Så hvordan unngår man at strategien bare blir en beslutning tatt i eufori?

Hva kan man gjøre?

  • Bruk samlingen til å utforske, ikke konkludere
    Strategisamlingen bør handle om å samle innsikt og idéer, ikke om å lande beslutninger for tidlig. Noter forslag, kartlegg konsekvenser, men ikke tving frem en konklusjon.
  • Sett opp et oppfølgingsmøte et par uker senere
    Etter at deltakerne har fått reflektert og kanskje sett ting fra nye vinkler, samles man igjen for å vurdere om strategien fortsatt føles riktig – eller om noe bør justeres før den vedtas.
  • Involver flere enn bare de som var i rommet
    De som ikke var med på samlingen, kan ha verdifulle perspektiver. Hent inn tilbakemeldinger før strategien låses. Kanskje ser de utfordringer som ikke var åpenbare i øyeblikkets entusiasme.
  • Test strategien før full implementering
    Der det er mulig, kan man kjøre en pilot eller en hypotese-test for å avdekke potensielle svakheter tidlig. Mange gode idéer fungerer dårlig i praksis – og det er bedre å finne ut av det før man har investert for mye.

Konklusjon: Strategi bør tåle tid

Den største feilen man kan gjøre, er å ta beslutninger fordi det føles riktig der og da. En god strategi bør tåle tid, kritikk og justeringer.

Neste gang du sitter i en strategisamling og stemningen nærmer seg ekstase – stopp opp og spør: Har vi virkelig tenkt godt nok gjennom dette? Og selv om svaret er et rungende ja, vi har tenkt på alt – stopp opp igjen og finn ut hva du har glemt. Det er nesten alltid noe.

Et gammelt pokerord sier: “If you don’t see the fool, it’s probably you.”

Det samme gjelder i strategisamlinger. Den beste strategien er ikke alltid den som får mest jubel i rommet, men den som fortsatt føles riktig etter noen ukers modning.