Helt utrolig

Telenor-kaoset: Nødetatene opplever fortsatt problemer

Nødnumrene har vært nede i flere timer. Telenor-problemene rammer også togene i hele landet.

(VG) Telenor har fått kraftig kritikk etter at nødnettet igjen var utilgjengelig, noe som utgjør en risiko for liv og helse, skriver VG. Dette er fjerde gang siden august at nødnumrene har vært nede, og ifølge Telenor skyldtes problemene denne gangen et strømbrudd. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vurderer nå strengere tilsyn og åpner for muligheten av flere leverandører for å sikre stabilitet. Nkom-direktør John-Eivind Velure sier til VG at det er «helt uakseptabelt» at slike feil gjentar seg.

Digitaliseringsminister Karianne Tung har bedt om å forklare seg i Stortinget om situasjonen og har uttrykt alvorlig bekymring. FrP-leder Sylvi Listhaug krever at regjeringen redegjør for hvordan de vil sikre stabiliteten til nødnettet fremover, og mener at feilene svekker tilliten og tryggheten i befolkningen. Politidirektoratets seksjonsleder, Jørn Schjelderup, sier til VG at problemene påvirker politiets beredskap alvorlig, da også politiets eget nummer (02800) har vært rammet.

Justisdepartementet overvåker situasjonen tett, og Telenors pressesjef Anders Krokan opplyser at selskapet nå vil gjøre en full gjennomgang for å finne en varig løsning på problemene.

Det er ganske alarmerende når det kraftigste tiltaket myndighetene kan sette i verk benyttes, nemlig å «følge situasjonen nøye.» Det sier mye om hvor alvorlig situasjonen faktisk er, men også om hvor begrensede virkemidler som tilsynelatende er på plass.

«– Vi mener man må vurdere fremover om man kan ha flere leverandører for å forhindre at dette skjer igjensier John-Eivind Velure, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til VG .

Enda mer oppsiktsvekkende er det at man ikke allerede har fått på plass leverandør-redundans for nødnettet – et kritisk sikkerhetsnett som skal være tilgjengelig til enhver tid. Når ikke engang de mest grunnleggende backup-løsningene er på plass, kan man spørre seg om hvorvidt sikkerheten tas på alvor.

Allerede første dag av min egen karriere innen drift av skytjenester, forstod jeg raskt verdien av lastbalansering, redundans og backup for å sikre stabil drift. Allerede rundt år 2000, da jeg besøkte mitt første server-senter, så jeg et anlegg utstyrt med to strømleverandører, to internettleverandører og doble linjer inn fra hver side av bygget – alt for å unngå nedetid. I dag er vi i 2025!!

Etter hvert, når jeg jobbet i Easymeeting og vi tok steget ut internasjonalt, ble det klart at geolocation også var avgjørende, i tillegg til lastbalansering mellom servere. En standby-server ble satt opp som backup, og alltid klar til å ta over dersom produksjonsserveren sviktet. Bytte mellom serverne gjorde dessuten at vi kunne rulle ut oppgraderinger i bakgrunnen og ved å switche om serverne sikre under et sekund nedetid ved oppgraderinger eller vedlikehold.

Dette var ikke en luksus, men helt essensielle tiltak for kontinuerlig drift. Når vi ser de gjentatte nedetidene i nødnettet, virker det nærmest uforklarlig at Telenor, og enda verre, myndighetene, har sett bort fra slike fundamentale sikkerhetstiltak. Det er uunngåelig at uforutsette hendelser vil skje, uansett hvilken leverandør som benyttes. I en tid hvor digitale sikkerhetstrusler utgjør en betydelig del av fremtidens konflikter, burde det være ekstra høyt prioritert å sikre at nødnettet har både backup og redundans. Med flere leverandører kunne man dessuten dra nytte av de ekstra fordelene som en distribuert trafikk kan gi, både for sikkerhet og ytelse.

Poenget mitt er at teknologien finnes: Hvorfor er den ikke implementert? Dette er elementært.

Når muligheten for å ringe nødnumre stopper fordi Telenor har et problem, blir det nesten litt for dumt, og nesten ironisk å tenke på hvordan informasjon om viktigheten av beredskap blir sendt rett i postkassa mi, mens det virker som om beredskapen på deres egen tjeneste mangler kontroll – og så er det Telenor som er problemet?? Joda, det var riktig nok de som hadde en feil som førte til feilen denne gangen, men det burde vært myndighetenes ansvar å sørge for at de ikke var avhengige av kun Telenor i utgangspunktet. Hvilke andre tjenester gjelder dette?