Har du noen gang opplevd å få mer enn du forventet? En uventet hyggelig gest, en kreativ vri på noe tilsynelatende standard, eller rett og slett en innsats som går langt utover det nødvendige?
Du bestiller en kaffe, og baristaen legger ved en liten sjokoladebit uten å si noe. Eller kanskje får du en e-post med et svar som overgår alt du hadde forventet. Den følelsen av å bli positivt overrasket er det jeg kaller E+1: Expectations and more (Og nei, nå i denne adventstid sikter jeg ikke til julegaver, selv om noen sikkert har det i tankene allerede)
Hvordan E+1 ble mitt mantra
E+1, eller Expectations and more, er et prinsipp som jeg snublet over i jobbsammenheng, men som raskt fant veien inn i alt jeg gjør. Da en tidligere leder nevnte E+1 som en ønsket praksis i teamet vårt, var det for meg som å få en bekreftelse på en arbeidsmetodikk jeg i mange år hadde brukt. Jeg har alltid hatt en tendens til å gi litt ekstra. Ikke fordi noen ba meg om det, men fordi jeg rett og slett ikke kan la være.
Det handler om detaljer, kvalitet, og kanskje også en liten dose stolthet. Hvis jeg kan legge til en twist som hever resultatet, hvorfor ikke? – Som en gang jeg laget en presentasjon som ikke bare svarte på kundens spørsmål, men som inkluderte en idé de ikke visste de trengte. Det var ikke bare en jobb som ble gjort, det var en opplevelse som ble skapt ved å bruke noen ekstra minutter på henvendelsen.
Hvorfor E+1 gjør en forskjell
Når du lever etter prinsippet om E+1, handler det ikke bare om å levere resultater. Det handler om å skape opplevelser som setter spor:
- En uventet løsning:
Da jeg jobbet som selger for en produsent, skulle jeg sende en pris til en forhandler. I stedet for å svare med en enkel linje i en e-post, brukte jeg litt ekstra tid på å lage en PowerPoint-presentasjon for forhandleren. Den inneholdt ikke bare prisen, men også forslag til tilleggstjenester som løste en utfordring de ikke engang hadde identifisert. Resultatet? En løsning som ga både oss og forhandleren økt fortjeneste – og som de kunne bruke direkte i sitt eget salg når de presenterte det til kunden. - Den lille ekstra servicen:
Noen ganger handler det om mer enn bare å løse problemet. For eksempel kan det å lære bort noe nytt til kunden gi en mestringsfølelse som varer lenge. Eller kanskje du oppdager noe som ikke er blitt nevnt, og retter det opp samtidig – uten at kunden ber om det. Et godt eksempel er å følge opp et møte med en skreddersydd veiledning som viser kunden at du ser dem, forstår deres behov og ønsker å hjelpe dem å lykkes. - Resultater som inspirerer:
Det finnes prosjekter som ikke bare blir fullført, men som etterlater noe større. Det kan være følelsen av mestring hos de involverte, eller en motivasjon som strekker seg langt utover prosjektet selv. Det er da du vet at du har levert mer enn bare et resultat – du har skapt en opplevelse som inspirerer.
Det er disse små, uventede detaljene som skaper tillit, bygger relasjoner og gjør at du skiller deg ut. Og det gir en fantastisk følelse å vite at du har gjort en forskjell. Og viktigst av alt er den følelsen du sitter igjen med etter å ha gjort noe ekstra og som virkelig betyr noe for andre.
Når E+1 blir E+Uendelig
Selv om det er mye godt i å strekke seg etter det lille ekstra, vet jeg også altfor godt at det kan ta overhånd. Perfeksjonist-genet mitt har en tendens til å kicke inn, og plutselig sitter jeg og finpusser detaljer som sannsynligvis allerede er langt bedre enn godt nok.
Resultatet er fort at man bruker timer på ting som kanskje ikke har så stor betydning for andre som de har for meg. Det kan også bety at jeg mister tid til andre oppgaver, eller rett og slett glemmer at tid og energi er begrensede ressurser. Det handler om å finne balansen mellom å levere det ekstra og samtidig forstå at det er tidspunkter hvor «godt nok» faktisk er tilstrekkelig.
Hvordan finne balansen?
Å leve etter E+1-prinsippet handler ikke bare om å gi mer. Det handler også om å vite når det er riktig å gi mer. Nøkkelen ligger i bevissthet og prioritering: Når er det verdt å strekke seg det lille ekstra, og når er det best å akseptere at «godt nok» faktisk er godt nok?
For å navigere dette, blir jeg stadig flinkere å stille meg selv noen enkle, men viktige spørsmål:
- Hva er det mest effektive og verdifulle jeg kan gjøre for å overgå forventningene akkurat nå?
- Er dette ekstra virkelig nødvendig, eller er det bare perfeksjonisten i meg som snakker?
Hvis det første spørsmålet får et tydelig ja, gir jeg alt jeg har – uten å nøle. Men hvis jeg innser at perfeksjonisten har tatt styringen, tar jeg et skritt tilbake. Da hjelper det å trekke pusten dypt og minne meg selv på én enkel sannhet: «Dette holder.»
Og ja, jeg innrømmer at det ikke alltid er like lett i praksis som i teorien. Perfeksjonisme kan være en sta stemme som er vanskelig å ignorere – spesielt når den har vært en naturlig del av meg i 35 år, og noe jeg alltid gjør uten å tenke på det. Likevel har jeg blitt stadig flinkere til å stoppe opp og spørre meg selv: «Kan jeg KISSe dette?»
Konklusjon
E+1 er ikke bare en arbeidsmetode for meg – det er en holdning til livet. Det handler om å bry seg litt mer, gi noe ekstra og skape øyeblikk som teller. Men det handler også om å være realistisk og klok nok til å vite når nok er nok.
Så neste gang du lurer på om du skal legge inn det lille ekstra, spør deg selv: «Vil dette overraske, hjelpe, glede eller inspirere?» Hvis svaret er ja – kjør på. Hvis ikke, spar energien til noe som virkelig fortjener det. For det er ikke alltid den største innsatsen som gir den største effekten. Ofte er det de små tingene som skinner mest.