Å bygge relasjoner er én ting – å vedlikeholde dem er noe helt annet. For noen mennesker er relasjoner den enkleste tingen i verden. De ringer, de følger opp, de holder kontakten uten å tenke over det. For meg? Ikke fullt så enkelt.
Jeg vil jo bare si hei
Jeg vil ringe. Jeg vil sende en melding og spørre hvordan det går. Men da må jeg også følge opp. Har jeg tid til det? Når skal jeg ringe? Jeg er redd for å forstyrre. Skrive en melding? Næh, da tror de bare at jeg vil noe…
For noen er dette enkelt. De ringer uten å tenke seg om, tar kontakt når det faller seg naturlig og holder relasjoner ved like uten at det koster dem noe. For andre – som meg – er det mer komplisert. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi ikke alltid vet hvordan.
Sosiale medier har heller ikke gjort det enklere. Der ser vi hvor travle, sosiale og vellykkede andre tilsynelatende er – og ender med å trekke oss litt tilbake. Forskning fra University of Pennsylvania og Pew Research Center viser at mange faktisk vegrer seg for å ta kontakt fordi de tror andre er for opptatte, eller fordi de sammenligner seg med det glansbildet som vises på nettet. Men i virkeligheten er de fleste langt mer tilgjengelige, og blir ofte glade for en ekte, uventet melding.
Det handler egentlig ikke om mangel på vilje, men om frykten for å være til bry. Jeg overtenker alt før jeg løfter telefonen: «Er han på jobb nå?» «Er det stress med barna?» «Er det midt i middagshvilen?» «Eller rett før legging?» Jeg lager et helt tidsskjema i hodet for å finne det perfekte tidspunktet – og ender med å ikke ringe i det hele tatt.
Jeg planlegger meg selv bort, mens intensjonen egentlig bare er å si hei.
Ironisk nok er det nettopp den typen hensyn som gjør at kontakten glipper. For sannheten er at de fleste faktisk blir glade for å høre fra meg – selv midt i kaoset. Kanskje er det ikke jeg som forstyrrer, men tankene mine som gjør det.

I arbeidslivet
Jeg har erfart at jeg fungerer ekstremt godt i salgstøtteposisjoner, der jeg kan hjelpe, rådgi og bygge bro mellom kunden og løsningen. Der er det en tydelig rolle, en struktur, en naturlig avslutning på hver interaksjon. Det er relasjonsbygging med rammer – og det gir mening.
Men som frontfigur blir det annerledes. Ikke fordi jeg ikke kan, men fordi det koster mer enn det gir tilbake over tid. For meg handler det ikke om å unngå mennesker, men om å forstå hvor energien flyter, og hvor den stopper opp.
Jeg merker det spesielt i kundekontakt. Jeg er ikke alltid like flink til å følge opp, selv om jeg vet av erfaring at de fleste setter pris på at jeg ringer. Det er litt ironisk – for jeg vet jo hvor viktig relasjonsbygging er, både for tillit og samarbeid. Men i praksis er det lettere sagt enn gjort.
Derfor har jeg ofte fungert bedre i en teamlederrolle, der jeg kan veilede andre i hva de bør gjøre, og hvordan de kan gjøre det. Teori har jeg sjelden hatt problemer med – det er praksisen som koster mest.
Forskning viser at det faktisk koster energi å opprettholde mange profesjonelle relasjoner. En studie fra Harvard Business Review peker på at ansatte med høyt relasjonsarbeid bruker opptil 27 % av arbeidstiden på å «pleie forbindelser» – ofte uten at det er direkte knyttet til målbare resultater. Likevel er dette usynlige arbeidet helt avgjørende for samarbeid og tillit.
I salg og kundehåndtering snakkes det ofte om at relasjoner er «valutaen» som driver business. Men valuta har også en kostnad. Du må investere tid, tilstedeværelse og emosjonell energi for å opprettholde tilliten – og du må vite når du har nådd balansepunktet mellom innsats og utbytte.

I livet ellers
Kanskje gjelder det ikke bare i business, men også i livet generelt. Noen mennesker løfter deg, andre tømmer deg. Ikke nødvendigvis fordi de gjør noe galt, men fordi du hele tiden kjenner på ansvaret for å holde relasjonen i live.
Flere studier viser hvor tett koblet relasjoner er til både psykisk og fysisk helse. Forskning fra Harvard Study of Adult Development, som har fulgt mennesker i over 80 år, konkluderer med at kvaliteten på relasjonene våre er den viktigste enkeltfaktoren for livstilfredshet og helse. Viktigere enn økonomi, status eller karriere.
Men kvalitet krever vedlikehold. Og vedlikehold krever bevissthet. Det betyr ikke at alle relasjoner må være dype, men at du vet hvilke som gir mening å bruke tid på, og hvilke som bare eksisterer av vane, plikt eller dårlig samvittighet.
Det egentlige spørsmålet
Jeg tror nøkkelen ligger i balanse. Det er ingenting galt i å gi mye i starten. Men man må være bevisst på hvilke relasjoner som faktisk er verdt å vedlikeholde. I salg, som i livet, må du vite hvorfor du gjør det du gjør. For hvis du ikke vet hvorfor, vil du heller aldri vite når det er på tide å gi slipp.
Men husk: Man skal aldri gjøre noe i påvente av å få noe tilbake. Relasjoner som bygges på forventning, mister verdien sin. Samtidig må du passe på at det du gir, ikke stadig tapper deg for mer enn du har å gi.
Til syvende og sist handler det om å finne balansen mellom raushet og selvrespekt. Og kanskje er det like viktig å stille seg selv spørsmålet: Hvorfor bruker jeg tid og energi på denne relasjonen?
For det er jo nettopp tiden, tankene og energien vi bruker på å holde kontakten levende som er kostnaden. Og for meg koster det mer enn for de fleste – rett og slett fordi jeg ikke vil være til bry, og dermed ender opp med å bli det for meg selv.
Hvordan er det for deg? Synes du det er lett å holde kontakt med folk, eller kjenner du deg igjen i at det kan koste mer enn man tror? Del gjerne tankene dine i kommentarfeltet.
Les videre: Kundeservice handler ikke bare om å svare riktig – det handler om å forstå mennesket bak henvendelsen. I denne artikkelen ser jeg nærmere på hva god kundeservice egentlig innebærer.
Kilder og inspirasjon
- Cross, R., Rebele, R., & Grant, A. (2016). Collaborative Overload. Harvard Business Review.
(Om hvordan relasjonsarbeid og samarbeid ofte tar opp 20–35 % av arbeidstiden, og hvordan det påvirker energi og effektivitet.) - Waldinger, R. J., & Schulz, M. S. (Harvard Study of Adult Development, 1938–nå).
(Verdens lengste studie om livstilfredshet og helse – viser at kvaliteten på relasjoner er den sterkeste indikatoren for et godt liv.) - University of Pennsylvania, Social Comparison and Digital Well-Being (2022).
(Forskning på hvordan sosiale medier påvirker selvoppfatning, kontaktbehov og følelsen av sosial distanse.) - Pew Research Center, Social Media and Social Life (2021).
(Studie som viser at mange vegrer seg for å ta kontakt fordi de oppfatter andre som for opptatte eller mer sosialt aktive enn de faktisk er.)





