-
Hvordan bli bedre i salg
– En kombinasjon av strategi, psykologi og relasjoner I en verden der salg ofte handler om raske resultater og nådeløse mål, er det lett å glemme at ekte salg dreier seg om mer enn tall og måltall. Uansett om du jobber med salg, kundeservice eller bare vil forbedre kommunikasjonsevnen din, er det én ting du […] les mer…
-
TOWS-matrisen
Her er jeg på veldig tynn grunn, og har ikke bevisst brukt denne metoden selv. Selv om jeg ikke har noen erfaring med TOWS-matrisen, synes jeg det er på sin plass å skrive et innlegg om denne modellen. TOWS er en videreutvikling av SWOT-matrisen (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats), og er en strategisk analysemodell som brukes […] les mer…
-
Great minds think alike
Her om dagen dukket det opp en artikkel på Inc.com jeg syntes var veldig interessant siden den støtter det tankesettet jeg har hatt i veldig mange år, og som er grunnlaget både for tittelen på nettstedet mitt, «Open Mind», og mantraet om at «Everything is negotiable». I artikkelen deler Justin Bariso innsiktene han har fått […] les mer…
-
Om bilder i markedsføring
Har du noen gang sett et bilde og tenkt: «Har jeg ikke sett dette før?» Sjansen er stor for at du har det. Jeg har tidligere skrevet om hvor du kan finne gratis bilder på nettet (stock photos), men i en verden der merkevarer kjemper om oppmerksomheten din, kan gratisbilder gjøre mer skade enn nytte. […] les mer…
-
Support ABC
Noe av det første jeg alltid gjør når jeg mottar en kundehenvendelse, er å berolige dem – uansett hvor ille situasjonen kan se ut. Det er lett å miste hodet når man står overfor problemer, enten som kunde eller leverandør. Men et klart hode hjelper mye mer enn et stresset og panikkfylt ett. Hvis du […] les mer…
-
Samarbeid med ZTE
Fra 2013 ledet jeg som Product Manager og CTO i Easymeeting.net, et ambisiøst prosjekt i samarbeid med den kinesiske teknologigiganten ZTE. Målet var å utvikle en videokonferansekodek som ikke bare leverte høy kvalitet, men som også var intuitiv og enkel å bruke, selv for de minst teknisk erfarne. Vi ønsket å tilby et produkt som […] les mer…
-
Autodidakt: Lærdom på egen hånd
Det å være autodidakt, eller selvlært, handler om viljen og evnen til å lære utenfor de tradisjonelle rammene. En stadig større andel av oss ser på denne formen for læring som både effektiv og givende, spesielt nå som vi har enkel tilgang til kunnskap gjennom digitale ressurser. Ifølge Pew Research Center ser hele 73 % […] les mer…
-
Fredagshumor
Den unge selgeren jeg har skrevet om en stund nå, går inn på sjefens kontor en dag og sier: – «Sjef, jeg skal være ærlig med deg. Jeg vet at økonomien ikke er på topp, men jeg driver og jobber med tre store selskaper, og jeg vil gjerne be om en lønnsøkning ettersom det er […] les mer…
-
IT/AV Beredskapsplan
Gårsdagens nyheter om Telenors nettverksproblemer, som skapte kaos både for jernbanen og kriseberedskapen i Norge, fikk meg til å tenke på noe viktig: beredskapsplaner. I en verden hvor alt går digitalt og konstant oppetid nærmest er en forventning, er det ikke bare store selskaper som trenger en god IT-beredskapsplan. For alle virksomheter, store som små, […] les mer…
-
Helt utrolig
Telenor-kaoset: Nødetatene opplever fortsatt problemer Nødnumrene har vært nede i flere timer. Telenor-problemene rammer også togene i hele landet. (VG) Telenor har fått kraftig kritikk etter at nødnettet igjen var utilgjengelig, noe som utgjør en risiko for liv og helse, skriver VG. Dette er fjerde gang siden august at nødnumrene har vært nede, og ifølge […] les mer…
-
Proof of Concept (PoC)
Når jeg jobbet i StarLeaf, lærte jeg hvor avgjørende en vellykket demo og Proof of Concept (PoC) var for salgssuksess. Dette er ikke unikt for teknologiselskaper som selger hardware eller tjenester – det gjelder over hele linjen. En PoC gir begge parter muligheten til å evaluere hverandre: Er den potensielle kunden en god match for […] les mer…
Opprettet
Sist endret