Læring og modning – hvorfor vi ser ting med nye øyne

Ca. 6 min lesetid

learning

Har du noen gang lest noe du trodde du forstod, men som plutselig ga helt ny mening da du kom tilbake til det senere? Noen ganger er det ikke budskapet som forandrer seg – det er vi som ser det med nye øyne. Faktisk viser forskning at vi lærer og oppfatter informasjon bedre når vi får tid til å reflektere over det, og når vi gjenopplever det i en ny kontekst. Det handler om hvordan hjernen vår forbinder ny kunnskap med tidligere erfaringer – og åpner opp for nye perspektiver.

Selg mer – en bok med tidløs relevans

Min venn Tor Kjølberg driver reiselivsbloggen dailyscandinavian.com, og for litt siden oppdaget jeg at han også er forfatter. Jeg visste at han hadde solid erfaring innen PR og markedsføring, men at han hadde skrevet boken Selg mer (2004), kom som en overraskelse. Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg lese den.

Innholdet var ikke revolusjonerende for meg – de fleste teknikkene og strategiene er velkjente og har blitt beskrevet i utallige bøker og artikler. Noe til og med inkludert her på nettstedet. Likevel var det noe med måten Kjølberg formidlet budskapet på. Han skriver engasjerende, drar deg inn i historiene sine og gjør stoffet lett tilgjengelig. Boken fungerer like bra som en lærebok, et oppslagsverk for å løse en spesifikk utfordring, som en oppfriskning av kunnskap eller som inspirasjon til markedsføringsstrategier.

Det mest interessante var hvordan boken plutselig ga meg nye innsikter – fordi jeg så ting jeg tidligere har lest meg opp på, i en ny kontekst. I ulike faser av livet ser vi gamle råd i et nytt lys. Det som en gang virket som selvfølgeligheter, kan plutselig føles relevant på en helt annen måte når vi møter nye utfordringer.

Boken er et solid verktøy for alle som ønsker praktiske løsninger på markedsføringsutfordringer – enten du jobber med salg, markedsføring eller, som meg nå, prøver å finne ut hva jeg ønsker å gjøre, og selge deg selv i en jobbsøkerprosess.

Det fikk meg også til å tenke på hvordan vi tar beslutninger i arbeidslivet. Akkurat som jeg så nye perspektiver i boken, har jeg sett det samme skje i strategiprosesser – hvor førsteinntrykket av en idé ikke alltid er det beste.

selgmer

I denne boka gir forfatteren deg løsninger på de vanligste markedsføringsproblemene for både små og store bedrifter. Her er tips om hvordan man kan oppnå bedre resultater av markedsaktivitetene, også med lavt budsjett, og nyttig informasjon om hvordan man kan bygge opp langsiktige kunderelasjoner. Mer enn 40 trinn med praktiske metoder hjelper deg på veien.

Modning av idéer – ikke undervurder tiden

Noen ideer treffer blink med én gang. Andre trenger tid for å modnes. Når jeg leser mine egne tekster på nytt, ser jeg ofte nye måter å formulere poeng på eller oppdager at en idé har en helt annen anvendelse enn jeg først trodde. Det samme gjelder strategier, beslutninger og kreative prosesser – det som virker genialt i øyeblikket, kan vise seg å være halvveis med litt avstand. Og omvendt: en idé vi først avfeide, kan plutselig fremstå som den beste løsningen.

Likevel behandler vi ofte ideer som ferskvare. Møtereferater, strategidokumenter og forretningsplaner blir skrevet som om de er ferdige produkter, klare for implementering. Men uten tid til modning risikerer vi halvveis gjennomtenkte løsninger, der gode muligheter blir oversett fordi vi ikke lot dem utvikle seg.

Dette fikk meg til å reflektere over hvordan Selg mer fungerer på samme måte. Mange av rådene i boken er ikke nødvendigvis banebrytende, men de får ny relevans når vi ser dem med friske øyne – enten det gjelder jobbsøking, forretningsstrategi eller markedsføring. På samme måte som ideer trenger tid til å utvikle seg, modnes også vi gjennom erfaring.

Men det som slo meg mest, var hvordan prinsippene fra Kjølbergs bok også gjelder arbeidsprosesser – spesielt hvordan vi utarbeider og evaluerer strategier.

Strategidokumenter – fra eufori til gjennomtenkt plan

Jeg vet ikke hvor mange strategisamlinger jeg har deltatt på, hvor stemningen har vært nesten euforisk. Vi har hatt store åpenbaringer, funnet fantastiske løsninger, og blitt enige om en strategi som alle var sikre på kom til å fungere.

Men så, en uke senere, har jeg lest gjennom strategidokumentet vi utarbeidet og tenkt: Var dette egentlig så smart?

Jeg tror dette er noe mange kan kjenne seg igjen i. På samlingen er alle engasjerte, idéene flyter fritt, og optimismen råder. Men når ting får modne litt, ser vi ofte svakheter eller bedre løsninger enn det vi tenkte i øyeblikkets entusiasme.

Derfor mener jeg at strategiprosesser burde legges over to helger i stedet for én:

  • Helg 1: Brukes som i dag – til inspirasjon, diskusjon, idémyldring og utforming av strategien.
  • Helg 2: Brukes til å evaluere strategien med et kjøligere hode. Er vi fortsatt enige? Holder planen vann, eller trenger den justeringer?

Ved å bruke denne tilnærmingen får vi tid til å kvalitetssikre avgjørelsene våre, i stedet for å kjøre på med noe som virket som en god idé der og da. Akkurat som læring generelt, trenger strategiprosesser tid til å modnes for å gi de beste resultatene.

Kunnskapens dynamikk – hvorfor alt henger sammen

Dette prinsippet gjelder ikke bare strategier, men også hvordan vi lærer og løser problemer. Jeg husker en gang jeg løste et e-postproblem for en kunde som ingen – ikke Microsoft, ikke domeneleverandøren, ikke IT-support – klarte å finne ut av. Etter en times arbeid fant jeg en midlertidig løsning, men problemet slapp ikke taket.

Noen dager senere, da jeg hadde fått tid til å reflektere, kom løsningen til meg – nærmest som en aha-opplevelse, fordi hjernen min hadde fått tid til å jobbe i bakgrunnen.

I support handler det ofte om å løse ting raskest mulig, så kunden kan komme seg videre uten unødig nedetid. Det er sjelden rom for å la ting modnes – det viktigste er å finne en løsning som fungerer her og nå. Men noen ganger, når en backupløsning eller workaround er mulig, er det faktisk bedre å la problemet ligge litt enn å sitte og banke hodet i veggen.

Denne opplevelsen minnet meg på hvor viktig det er å være bevisst på hvordan vi organiserer læring, strategi og problemløsning. Noen ganger må vi handle raskt, men når vi har muligheten, kan tid og refleksjon gi oss bedre svar. Alt trenger modning, enten det gjelder en bok, en forretningsstrategi eller til og med jobbsøking.

maketheroadasyouwalk

Tålmodighet gir innsikt

Alt handler om modning – enten det gjelder bøker, ideer, jobbsøking eller strategiske prosesser. Læring er sjelden lineær. Når vi gir oss selv tid til å reflektere, ser vi ofte hvordan vi best kan bruke kunnskapen. Veldig ofte er den beste strategien er nettopp det å la ting få tid til å modne, og stole på at vi ser klarere når vi ser tilbake med nye øyne.

Men husk: Det er forskjell på modent og overmodent. Lar du det ligge for lenge, risikerer du at det ikke bare er klart for plukking, men i ferd med å visne. Noen ganger må man gripe sjansen før den råtner – både i strategier og i livet. Og for ikke å snakke om at vi noen ganger høster frukter og grønnsaker tidlig for å la dem modnes på veien til sluttbrukeren. Noen ganger er det ikke ferdig som er poenget, men på vei. Jeg tror jeg stopper der – du tar poenget. Jeg har skrevet om modning i forskjellige sammenhenger tidligere, men husk, som med det meste er heller ikke modning en fasit. Noen ganger er det bare så enkelt at veien blir til mens man går.

Del artikkelen: