Salg er som dating

I næringslivet speiler salg flørting, sjekking, dating og et forhold. Det være seg vennskapsforhold, arbeidsforhold eller som her vil både dating og salg handle om teknikken og psykologien bak hvordan man som mennesker tiltrekker seg og skaper forbindelser med andre, og ikke minst viktigheten av relasjoner, tillit og forståelse.

1. Å kvalifisere en kundelead

Det første trinnet i å kvalifisere en kundelead er å identifisere om de har et problem eller behov som ditt produkt kan løse, på samme måte som man i sjekking først må vite hva man er tiltrukket av. Begge handler om å finne en god match.

2. Å tiltrekke seg potensielle kunder

I sjekking handler dette om å kle seg pent, vise din personlige stil, bruke kroppspråk og øyekontakt. Mens i salg bruker man markedsføring, utadrettet virksomhet, annonsering, og attraktivt produktdesign for å tiltrekke potensielle kunder.

3. Å ta kontakt

I sjekking gjelder det å ta initiativ, starte en samtale, vise interesse og engasjement. Og i salg vil man ta kontakt potensielle kunder, presentere produktet, lytte til behov og uttrykke interesse for å hjelpe

4. Bli kjent med kunden

Å bygge relasjoner og forstå kundens behov er avgjørende. Er du på sjekkern må du stille spørsmål, lytte aktivt, finne felles interesser, bli bedre kjent med personens bakgrunn og verdier. Mye av dette gjelder også for salg der du jobber med å bygge relasjoner, forstå kundens behov, stille spørsmål og innhente informasjon for å skreddersy salgsstrategi.

5. Bygge tillit og relasjon

Etterhvert som man blir bedre kjent er det viktig å fortsette med å være ærlig, åpen og pålitelig. Du skal alltid vise respekt og tillit for å bygge en genuin forbindelse. I salg bygger du tillit gjennom ærlighet, åpenhet, pålitelighet, ved å levere på løfter og vise ekte interesse for kundens behov.

6. Å lukke avtalen

I salgsverdenen er det å lukke avtalen kulminasjonen av en vellaget reise, ikke ulikt å nå en viktig milepæl i et romantisk forhold. Det handler om å fortsette å bygge tillit, demonstrere verdi og skape trygghet. Det innebærer å presentere produktet eller tjenesten på en overbevisende måte og håndtere eventuelle innvendinger.

7. Kundelojalitet

Etter at salget er gjort, er det viktig å opprettholde et positivt forhold til kunden. Dette er ikke ulikt hvordan man pleier forholdet, er oppmerksom, vise interesse, gir komplimenter og er støttende. I business gir man en utmerket kundeservice, tar tak i bekymringer, sikrer kundetilfredshet og tilbyr ekstra verdi når det er på sin plass.

8. Håndtere utfordringer

Som i ethvert forhold, kan det oppstå utfordringer i salg. Disse utfordringene kan inkludere innvendinger, forhandlinger eller uventede problemer med produktet eller tjenesten. Effektiv problemløsning og kommunikasjon er nøkkelen.

9. Langsiktige relasjoner

I noen tilfeller kan et salg føre til et langsiktig forretningsforhold, der kunden fortsetter å handle hos eller samarbeide med selskapet. Å bygge varige relasjoner er ofte et mål i både salg og flørting.


På samme måte som ved sjekking, er det å bygge sterke forbindelser og fremme tillit avgjørende elementer for vellykket salg. Å forstå og møte kundenes behov, akkurat som å forstå behovene og preferansene til en partner er grunnleggende for å bygge langvarige og gjensidig fordelaktige relasjoner.