-
Forskjellen mellom TCO og ROI
Når vi snakker om økonomiske beregninger for investeringer, dukker begreper som ROI og TCO ofte opp. Mange kjenner til disse, men få har full oversikt over hva de faktisk innebærer. Og for ordens skyld – det heter faktisk Return on Investment (ROI), ikke Return of Investment som mange inkludert meg selv feilaktig sier. Dette er […] les mer…
-
Å se arbeid
Har du lagt merke til hvordan enkelte ansatte alltid finner noe nyttig å gjøre, selv når alt virker stille? Forskning viser at ansatte som tar initiativ, selv når det er stille perioder, ikke bare bidrar til egen produktivitet, men også inspirerer kollegene rundt dem til å være mer proaktive. Da jeg var i tenårene jobbet […] les mer…
-
Hull i CV-en
Hull i CV-en er noe mange av oss kan relatere til, men at er et tema som ofte føles skambelagt eller skulle være så problematisk skjønte jeg ikke før jeg selv fikk et hull i CV-en. Uansett om det er perioder med arbeidsledighet, avbrutte studier, eller tid brukt på familie eller helse, er disse hullene […] les mer…
-
Forebygge utbrenthet
Utbrenthet kan snike seg inn i hverdagen uten at vi merker det – som en stille gjest som tar plass ved bordet og blir værende litt for lenge. Det er en utfordring mange opplever, og det kan være vanskelig å identifisere hva som er i ferd med å skje før man allerede er på vei […] les mer…
-
Affiliate Marketing
Affiliate marketing virker å ha skapt sitt eget rom som en av de mest effektive og lønnsomme måtene å markedsføre produkter og tjenester på. Tenk deg å tjene penger mens du sover, bare ved å dele lenker! Det høres nesten for godt ut til å være sant, men det er realiteten for mange affiliate markedsførere. […] les mer…
-
Kunstig stillhet i samtaler, salg og design
I en verden hvor vi konstant blir bombardert med informasjon, kan stillhet og rom være kraftfulle verktøy for å skape mening, innsikt og forståelse. Enten det er i en samtale, et salgsmøte, et intervju, eller i visuell design, handler det om å gi plass til ettertanke og fokus. Det er her stillhet og hvitt rom […] les mer…
-
Beslutningspsykologi i anskaffelser
Forskning viser at vi ofte rettferdiggjør beslutninger vi allerede har tatt ubevisst. Dette fenomenet er godt dokumentert innen beslutningspsykologi og er kjent som «confirmation bias» (bekreftelsestendens). Confirmation bias Bekreftelsestendens handler om vår naturlige tilbøyelighet til å søke informasjon som bekrefter våre eksisterende oppfatninger og valg, samtidig som vi ignorerer eller nedvurderer informasjon som strider imot. […] les mer…
-
Dyriske egenskaper på jobb
Under en kickoff i Storbritannia for noen år siden, havnet jeg i en samtale med en helt fantastisk kollega som hadde ansvaret for Benelux. Han var en av de få folkene som spredte glede rundt seg, alltid med et glimt i øyet og en interessant refleksjon eller spørsmål på lur. En sånn person som kan […] les mer…
-
Fredagshumor
En bonde passa den digre saueflokken sin, mens den gikk spredt utover på beitet. Da dukker det plutselig opp en tøff ny BMW 5-serie på veien nedenfor. En fyr i Broni-dress og Gucci-sko, med Ray Ban solbriller og et YSL-slips stikker hodet ut av bilvinduet og roper til bonden: – Hvis jeg kan si nøyaktig […] les mer…
-
Offentlige anskaffelser som drivkraft for innovasjon
Offentlige anskaffelser står for en betydelig andel av Norges økonomi, med årlige innkjøp på over 700 milliarder kroner. Selv om mye av fokuset ligger på å oppnå kostnadseffektive og bærekraftige løsninger, er det også et stort potensial for at det offentlige kan være en katalysator for innovasjon, særlig for små og mellomstore bedrifter (SMB-er). Med […] les mer…
-
30% vekt på miljøhensyn i Offentlige anskaffelser
I tråd med økende globalt fokus på bærekraft og miljøvern, har norske offentlige anskaffelser nå tatt et stort skritt i grønn retning. Fra mars 2024 har nye krav for offentlige anskaffelser trådt i kraft, som gjør det obligatorisk for alle offentlige anbud å vektlegge miljøhensyn med minst 30%. Dette er et viktig skritt i Norges […] les mer…
Opprettet
Sist endret