-
Noen produktstrategier
Når det gjelder å utforme en produktstrategi, har bedrifter et enormt spekter av valg. Hvilken strategi som passer best, avhenger av selskapets mål, markedssituasjon og produktportefølje. Ulike strategier kan bidra til å styrke markedsposisjonen, skape konkurransefortrinn, eller drive innovasjon. I denne artikkelen vil jeg presentere ulike produktstrategier, inkludert prisstrategier, som kan brukes som inspirasjon. Disse […] les mer…
-
Colgates utrolige salgsøkning
På 1950-tallet revolusjonerte en tilsynelatende enkel idé salgsdynamikken for et velkjent tannpastaselskap. Colgate søkte innovative ideer for å øke salget i en åpen konkurranse. Dager gikk med lite banebrytende forslag, helt til en mann dukket opp med et tilbud som lovet en bemerkelsesverdig økning på 40%. Han tilbød ideen sin for 100 000 dollar, og […] les mer…
-
Kurs og Sertifiseringer
Jeg har tatt en rekke kurs og sertifiseringer gjennom årene. Selv om mange av disse nå er utgått på dato har jeg valgt å presentere de bevisene jeg har funnet da de likevel gir et bilde av min varierende kunnskap. Disse sertifiseringene har gitt meg verdifull kunnskap og erfaring, og har hjulpet meg å utvikle […] les mer…
-
Problem vs. Utfordring
Det er veldig sjelden jeg bruker ordet ‘problem’. I de få tilfellene hvor dette ordet slipper gjennom «vokabularfilteret« mitt, er jeg snar til å rette på meg selv og bemerke at jeg egentlig mente «utfordring». Dette er mest fordi ordet «utfordring» er mye mer positivt ladet enn ordet «problem». «Utfordring» antyder en mulighet til å […] les mer…
-
Hva er utfordringen?
Da Henry Ford ble spurt om kundeinnspill før utviklingen av Ford Model T svarte han: «Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, ville de ha sagt raskere hester.» Det finnes ingen bevis for at Henry Ford faktisk sa de berømte ordene både jeg og mange andre siterer til: “If I had asked people […] les mer…
-
70/30-regelen ved tidsstyring
Jeg tror på «70/30-regelen», også kjent som «70 prosent-regelen», som er et anerkjent prinsipp innen tidsstyring og produktivitet. Denne regelen foreslår at du kun bør planlegge aktiviteter for 70 % av tiden din eller timeplanen din. De resterende 30 % bør holdes åpne for fleksibilitet, kreativitet, innovasjon og håndtering av uventede oppgaver eller muligheter. Her […] les mer…
-
70/30-regelen ved beslutningstaking
Pareto-prinsippet eller 80/20-regelen, er et prinsipp som sier at 80% av effektene kommer fra 20% av årsakene. For bedrifter kan 80/20–regelen frigjøre tid og energi, effektivisere driften og øke lønnsomheten. Hvorfor i all verden kaller jeg 80/20-regelen for 70/30-regelen? Det å automatisere et tankesett, handlingsmønster eller en prosess handler ofte om forenkling. Siden 70/30-regelen brukes innen markedsføring, […] les mer…
-
Er du en sjef eller en leder?
Sjefen styrer, kontrollerer og er fokusert på resultater og hierarki. De motiverer ofte med frykt og belønning, kommuniserer top-down og skylder ofte på andre. Ansatte ses som et middel til å nå mål, og arbeidet foregår ofte alene med kortsiktig fokus. Lederen går utover det å bare styre ansatte. De inspirerer, motiverer og støtter teamene […] les mer…
-
Salg er som dating
I næringslivet speiler salg flørting, sjekking, dating og et forhold. Det være seg vennskapsforhold, arbeidsforhold eller som her vil både dating og salg handle om teknikken og psykologien bak hvordan man som mennesker tiltrekker seg og skaper forbindelser med andre, og ikke minst viktigheten av relasjoner, tillit og forståelse. 1. Å kvalifisere en kundelead Det […] les mer…
-
Kundeservice og Support
Jeg er dedikert til prinsippet om «E+1» (Expectations + 1) – Alltid å strebe etter å yte service som overgår forventningene. Dette innebærer å levere enestående service ved å proaktivt ta tak i henvendelser, løse problemer og oppfylle kundebehov for ikke bare å innfri, men overgå forventningene deres. Enestående kundeservice er hjørnesteinen i enhver suksessfull […] les mer…
-
Styrken ved forenkling
Realityprogrammer som «Hells Kitchen», «Hellstrøm Rydder Opp», «Bar Rescue», «Rydderevulusjonen» og «Synnøve Rydder Opp» har fengslet seere over hele verden med sine forvandlinger av bedrifter i trøbbel og personer som trenger å lære seg å ta kontroll over eget rot. Jeg ser disse realityprogrammene som en verdifull kilde til læring i stedet for å bare […] les mer…
Opprettet
Sist endret