-
Hva er et prosjekt, og hvordan kan PRINCE2 hjelpe?
Et prosjekt er en midlertidig innsats rettet mot å skape et unikt produkt, en tjeneste eller et resultat. Prosjekter har klare mål, tidsrammer og definerte ressurser, og består ofte av faser som planlegging, utførelse, kontroll og avslutning. Til forskjell fra rutineoppgaver har prosjekter en tydelig begynnelse og slutt, og gjennomføres med spesifikke mål for øyet. […] les mer…
-
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser skal sikre rettferdig konkurranse og effektiv bruk av midler, men realiteten er ofte en annen. Mange små og mellomstore selskaper utelukkes fra anbudsprosesser på grunn av skreddersydde krav og nettverksfordeler for store aktører. Dette skaper en lukket klubb, hindrer innovasjon, og kan føre til ineffektiv bruk av skattepenger. Når du hører ‘offentlige anskaffelser’, […] les mer…
-
Den unge selgeren
Etter å ha lest om de utrolige salgsmåtene til den unge selgeren fra Nebraska og hans utrolige evne til å håndtere utfordringer, kan man undre seg: Hva ville skje hvis en selger tok med seg sine salgstriks ut på havet? Vel, det er akkurat hva en forsikringsmegler fra Florida bestemte seg for å gjøre en […] les mer…
-
Verdensdagen for psykisk helse
Verdensdagen for psykisk helse – en dag dedikert til å snakke om det som vanligvis blir holdt hemmelig, som om det var den siste sesongen av favorittserien din! Den 10. oktober tar vi et skritt tilbake fra den evige kampen mot klesvasken og den usynlige horde av e-poster, for å fokusere på noe vi alle […] les mer…
-
Kunstig intelligens
– En fremtid vi lever i nå I går ble det annonsert at Nobelprisen i fysikk 2024 går til John Hopfield og Geoffrey Hinton for deres banebrytende forskning som har bidratt til utviklingen av kunstig intelligens (KI). Begge forskerne har jobbet med nevrale nettverk, en teknologi som har revolusjonert feltet. Samtidig leste jeg en artikkel […] les mer…
-
Historiefortelling
Historiefortelling i markedsføring handler om å skape en sterk, følelsesmessig tilknytning til publikum gjennom gripende fortellinger som går langt utover de funksjonelle egenskapene til produktet eller tjenesten. Når en merkevare bruker historier på en autentisk måte, kan de bygge en dypere forbindelse med sitt publikum, noe som gir dem en sterkere og mer varig identitet. […] les mer…
-
Videokonferansekodek
En videokonferansekodek er teknologi som komprimerer og dekomprimerer video- og lydsignaler for å muliggjøre effektiv overføring over internett, noe som sikrer høy kvalitet på lyd og bilde uten å bruke for mye båndbredde. Tradisjonelt har kodeker vært maskinvareenheter, kalt «endepunkter,» som kombinerte komprimeringsteknologi og dedikert maskinvare for å sikre stabilitet, pålitelighet og lav forsinkelse. Dette […] les mer…
-
Forsikringsselgeren
Etter å ha lest om den unge selgerens eventyr som begynte med støvsugere i Nebraska og som nå har erobret både detaljhandel og forsikring, møter vi ham igjen på et nytt kapittel av hans reise. Denne gangen står han foran en salgsleder, og i motsetning til tidligere situasjoner, ser vi en usikkerhet som kan være […] les mer…
-
B2C vc B2B
B2B (Business-to-Business) og B2C (Business-to-Consumer) virker ofte som to ulike tilnærminger, men sannheten er at de er to sider av samme sak. Et godt eksempel er iPhone – vi bruker den både på jobb og privat, og den flyter sømløst mellom de to verdener. Men hvorfor er det slik? Forbrukere tar jobben med seg hjem […] les mer…
-
Hvor vi møtes?
Når vi tenker på møter, dukker ofte bildet av et grått møterom opp i hodet. Men hva om jeg fortalte deg at noen av de beste samtalene og de mest kreative ideene sjelden kommer til verden i disse rommene? La oss utforske alternative møteplasser som gir både kroppen og tankene et lite løft. Gå og […] les mer…
-
Multitasking
Jeg er dritgod på multitasking – sånn skikkelig! Og for å være ærlig, blir jeg så fort lei at jeg faktisk ikke kan jobbe uten å gjøre flere ting samtidig. Men hva er egentlig multitasking? Du vet, den evnen til å svare på e-post mens du er i et møte, eller ta en telefon mens […] les mer…