-
Colgates utrolige salgsøkning
På 1950-tallet oppstod en enkel idé som skulle revolusjonere salgsdynamikken for et velkjent tannpastaselskap. Colgate var på jakt etter innovative løsninger for å øke salget, og de lanserte en åpen konkurranse for å finne nye ideer. Dager gikk uten at noen forslag virkelig skilte seg ut, helt til en mann dukket opp med et tilbud […] les mer…
-
Kurs og Sertifiseringer
Gjennom årene har jeg tatt en rekke kurs og sertifiseringer. De fleste har utløpt for lenge siden, ei heller har jeg husket å laste ned alle, men tar de med for å gi et bilde av den brede kunnskapen jeg har bygget videre på. De har vært verdifulle for å utvikle ferdighetene mine på tvers […] les mer…
-
Det finnes ikke problemer, kun utfordringer
Det er veldig sjelden jeg bruker ordet «problem«. I de få tilfellene hvor dette ordet slipper gjennom vokabularfilteret mitt, er jeg snar til å rette på meg selv og bemerke at jeg egentlig mente «utfordring». Dette er mest fordi ordet utfordring er mye mer positivt ladet enn ordet problem. Utfordring antyder en mulighet til å […] les mer…
-
Hva er utfordringen?
Da Henry Ford ble spurt om kundeinnspill før utviklingen av Ford Model T svarte han: «Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, ville de ha sagt raskere hester.» Viktigheten av å forstå det underliggende problemet Det finnes riktig nok ngen bevis for at Henry Ford faktisk sa de berømte ordene både jeg og […] les mer…
-
70/30-regelen ved tidsstyring
Jeg tror på «70/30-regelen», også kjent som «70 prosent-regelen», som er et anerkjent prinsipp innen tidsstyring og produktivitet. Denne regelen foreslår at du kun bør planlegge aktiviteter for 70 % av tiden din eller timeplanen din. De resterende 30 % bør holdes åpne for fleksibilitet, kreativitet, innovasjon og håndtering av uventede oppgaver eller muligheter. Her […] les mer…
-
70/30-regelen ved beslutningstaking
Pareto-prinsippet eller 80/20-regelen, er et prinsipp som sier at 80% av effektene kommer fra 20% av årsakene. For bedrifter kan 80/20–regelen frigjøre tid og energi, effektivisere driften og øke lønnsomheten. Hvorfor kaller jeg 80/20-regelen for 70/30-regelen? Det å automatisere et tankesett, handlingsmønster eller en prosess handler ofte om forenkling. Siden 70/30-regelen brukes innen markedsføring, økonomi, læring, trening, […] les mer…
-
Er du en sjef eller en leder?
Tenk tilbake på jobber du har hatt – kanskje du har opplevd sjefen som alltid skal ha kontroll, som strammer grepet for å sikre resultater. Eller kanskje du har hatt lederen som veileder, motiverer og står ved din side når ting går skeis. Hvem av dem husker du best, og hvorfor? Forskjellen mellom en sjef […] les mer…
-
Salg er som dating
På samme måte som flørting, handler salg om å tiltrekke, imponere og – hvis alt går bra – bygge en relasjon som varer. Her er kunsten å balansere selvtillit med ydmykhet, tiltrekning med tillit og selvfølgelig alltid ha et godt svar på spørsmålet: «Hvorfor skal jeg velge deg?» For enten du prøver å vinne hjertet til […] les mer…
-
Kundeservice ved support
Jeg er dedikert til prinsippet E+1 (Expectations + 1), som handler om å alltid strekke seg etter å levere service som ikke bare innfrir, men overgår kundens forventninger. Dette betyr å være proaktiv i møte med henvendelser, løse problemer raskt og oppfylle kundebehov på en måte som skaper enestående opplevelser. Enestående kundeservice er nemlig hjørnesteinen […] les mer…
-
Hva reality-TV kan lære oss om suksess
Realityprogrammer som «Kitchen Nightmares«, «Hellstrøm Rydder Opp», «Bar Rescue», «Rydderevulusjonen» og «Synnøve Rydder Opp» har fengslet seere over hele verden med sine forvandlinger av bedrifter i trøbbel og personer som trenger å lære seg å ta kontroll over eget rot. Jeg ser disse realityprogrammene som en verdifull kilde til læring i stedet for å bare […] les mer…
-
Er du en hunter eller en farmer?
Innen salg finnes det et hav av metoder, strategier og tilnærminger. Og like mange mange typer selgere. Selv om de fleste selgerne har egenskaper som kan minne om både «hunter» og «farmer», er det vanlig å dele de inn i disse to selgerkategoriene. Huntere er kjent for å være effektive døråpnere. De skaper raskt kontakt, […] les mer…