Sharing is caring
Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.
Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:
-
Læringsglede og empati
·
– En artikkel om hvordan vår tilnærming til læring former våre interaksjoner
I hverdagen møter vi mange ulike personligheter—noen mennesker ser ut til å bevege seg gjennom verden med en bevissthet og omtanke for andre, mens andre virker mer selvopptatte og uvitende om hvordan deres handlinger påvirker omgivelsene. Denne observasjonen har fått meg til å reflektere over sammenhengen mellom læringsglede og utviklingen av empati og omtanke.
Den observante
Mennesker som virkelig elsker å lære, nærmer seg verden med nysgjerrighet og et ønske om å forstå mer enn bare det som skjer rett foran dem. De er ikke fornøyde med kun å lære av egne erfaringer; de søker kunnskap fra en rekke kilder—om det er gjennom bøker, samtaler eller bare ved å observere omgivelsene. Denne kontinuerlige strømmen av ny informasjon utvider deres perspektiv, slik at de ser situasjoner fra flere vinkler.
Jeg tror denne typen lærere har en tendens til å være mer observante og empatiske fordi de stadig engasjerer seg med nye ideer og synspunkter. De lærer ikke bare av egne feil; de lærer også av andres erfaringer. Denne kontinuerlige veksten hjelper dem med å utvikle en dypere forståelse av verden og menneskene i den, noe som gjør dem mer hensynsfulle og omsorgsfulle i sine interaksjoner.
Den uoppmerksomme
I den andre enden har vi de som ikke ser ut til å lære av egne feil, for ikke å snakke om andres erfaringer. Dette er menneskene som gjentar de samme feilene, og forventer forskjellige resultater hver gang—en klassisk definisjon av galskap. Mangelen på nysgjerrighet og vilje til å vokse, fører ofte til et mer selvopptatt syn på verden.
Slike individer har en tendens til å fokusere innover, og prioriterer egne behov og ønsker uten mye tanke for andre rundt seg. Deres begrensede perspektiv kan få dem til å fremstå som egoistiske, da de ikke vurderer den bredere innvirkningen av sine handlinger. Et slående eksempel på denne typen personer finner du gjerne rett innenfor inngangen til et kjøpesenter, der de helt uforstyrret blokkerer veien for andre fordi de møtte noen de bare måtte snakke med akkurat der og da. De er så oppslukt av sin egen verden at de overhodet ikke legger merke til hvordan handlingene deres hindrer og irriterer de rundt dem.
Hvorfor læring er viktig
Hvorfor er denne forskjellen viktig? Fordi måten vi tilnærmer oss læring på—enten med nysgjerrighet og åpenhet, eller med motvilje og likegyldighet—former våre interaksjoner med andre. De som elsker å lære, er ofte mer oppmerksomme på behovene og følelsene til menneskene rundt seg. De er mer sannsynlige til å legge merke til når noen sliter eller når en liten vennlig handling kan utgjøre en stor forskjell.
På den andre siden, de som ser læring som en plikt, noe som bare må gjøres når det er nødvendig, kan gå glipp av disse mulighetene for tilknytning. Deres begrensede vekst fører ofte til begrenset empati, noe som resulterer i oppførsel som kan oppfattes som hensynsløs eller til og med egoistisk.
Hvordan dette er relevant i arbeidslivet
- Kultur for kontinuerlig læring:
Nysgjerrige ansatte tilpasser seg bedre til endringer og bidrar mer effektivt. Dette fremmer innovasjon og problemløsning. - Empati og teamarbeid:
Medarbeidere som lærer og vokser, er bedre teamspillere og skaper et støttende arbeidsmiljø. Uoppmerksomme personer kan bli isolerte og mindre samarbeidsvillige. - Lederskap:
Læringsorienterte ledere tar hensyn til tilbakemeldinger og tilpasser strategier, mens de som er uoppmerksomme kan overse viktige signaler. - Kundeopplevelse:
Observante ansatte forstår kundens behov bedre og gir skreddersydde løsninger. Uoppmerksomme kan overse viktige detaljer. - Innovasjon og tilpasningsevne:
Læringsglade ansatte er åpne for nye ideer, noe som fører til innovasjon og konkurransefortrinn. - Selvledelse og karriereutvikling:
De som aktivt søker kunnskap, utvikler seg raskere profesjonelt og har flere karrieremuligheter. - Arbeidsmiljø:
En kultur som oppmuntrer til læring og omtanke bidrar til høyere trivsel og lavere turnover.
I en verden som føles mindre og mindre er en evne til å lære, vokse og vise empati med andre viktigere enn noen gang. Ved å dyrke en kjærlighet for læring, utvider vi ikke bare våre egne horisonter, men vi blir også mer medfølende og hensynsfulle individer. Så neste gang du fristes til å stoppe rett foran, eller innenfor en dør for å prate, ta kanskje et øyeblikk til å flytte deg til siden — litt bevissthet kan komme langt i å gjøre verden til et bedre sted.
- Kultur for kontinuerlig læring: