Blogg

Sharing is caring

Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.

Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:

  • Offentlige anskaffelser som drivkraft for innovasjon

    ·

    Offentlige anskaffelser som drivkraft for innovasjon

    Offentlige anskaffelser står for en betydelig andel av Norges økonomi, med årlige innkjøp på over 700 milliarder kroner. Selv om mye av fokuset ligger på å oppnå kostnadseffektive og bærekraftige løsninger, er det også et stort potensial for at det offentlige kan være en katalysator for innovasjon, særlig for små og mellomstore bedrifter (SMB-er). Med de nye kravene om at miljøhensyn skal vektes minst 30% i offentlige anbud, er vi allerede på vei mot en grønnere fremtid. Men for virkelig å utnytte SMB-enes innovasjonspotensial, trengs det enda sterkere incentiver.

    FOU som en del av offentlige kontrakter

    Et av forslagene som kan revolusjonere hvordan SMB-er konkurrerer om offentlige kontrakter, er å integrere forskning og utvikling (FOU) som et obligatorisk element i kontraktene. Ved å kreve at bedrifter som vinner kontrakter setter av for eksempel minst 10% av totalbeløpet til FOU-aktiviteter, sikrer vi at bedriftene hele tiden jobber med å utvikle bedre, mer innovative løsninger. Dette vil gi et betydelig løft til SMB-er, som ofte har begrensede ressurser til å satse på FOU.

    Innovasjonsstøtte som ekstra drahjelp

    For at SMB-er skal kunne møte dette kravet uten å svekke sin økonomiske posisjon, kan man innføre en støtteordning der små og mellomstore bedrifter får dekket disse FOU-kostnadene gjennom statlige midler. Dette vil gi en dobbeltfordel: Det vil redusere risikoen for SMB-er, samtidig som det stimulerer til nyskaping. Slike tiltak kan også sikre at flere SMB-er tør å satse på større, langsiktige kontrakter, selv i konkurranse med større aktører.

    I 2022 bidro Innovasjon Norge med 7,1 milliarder NOK til utvikling og innovasjon i norsk næringsliv. Dette beløpet har vært høyere tidligere, spesielt under pandemien, da det ble tildelt henholdsvis 12,5 milliarder NOK i 2020 og 9,2 milliarder NOK i 2021. Innovasjon Norge legger også til rette for at norske selskaper kan få tilgang til ytterligere finansiering, med et samlet beløp på 24,2 milliarder NOK i 2022, inkludert selvfinansiering og annen støtte. Innovasjonsfokuset bidrar til vekst i omsetning, verdiskaping og produktivitet for bedrifter som mottar støtte.

    En stor andel av støtten, omtrent 68 %, gikk til prosjekter med potensielt positiv miljøpåvirkning, noe som indikerer en økende vektlegging av bærekraftige løsninger​ (Innovasjon NorgeFacts and numbers).

    Innovasjonstøtten fra Innovasjon Norge har stor betydning for oppstartsbedrifter og etablerte selskaper i Norge, som ser økt vekst og verdiskaping sammenlignet med bedrifter som ikke får slik støtte.

    En grønnere fremtid: Minst 30% vekting på miljøhensyn

    Med de nye kravene som har trådt i kraft, må offentlige anbud vektes minst 30% på miljøhensyn. Dette er ikke bare et tilleggskriterium, men en betydelig del av beslutningsgrunnlaget. Leverandører som kan dokumentere og synliggjøre sitt arbeid med bærekraft, vil ha et klart konkurransefortrinn. For SMB-er, kan dette være en gyllen mulighet til å hevde seg ved å tilby innovative løsninger som oppfyller, eller til og med overgår, de nye miljøkravene.

    Det er her den proaktive tilnærmingen til SMB-er virkelig kommer til sin rett. Ved å fokusere på grønnere løsninger, forbedringer i arbeidsvilkår og menneskerettigheter gjennom hele verdikjeden, kan små bedrifter utnytte den nye vektingen til å sikre seg flere kontrakter. Faktisk er det mye som tyder på at innsatsen som kreves for å sikre slike kontrakter, kan være relativt lav sammenlignet med de store gevinstene.

    Støtte til små bedrifter for en mer dynamisk innovasjon

    I stedet for å tildele store støttebeløp til et begrenset antall prosjekter, bør man vurdere å gi mindre beløp til flere små og spennende bedrifter. Det er tross alt mer effektivt å støtte ti lovende ideer med én million kroner hver, hvorav én kanskje lykkes stort, enn å begrave innovasjon i byråkratiske prosesser. I dagens system må én bedrift ofte ansette en fulltidsansatt for å sikre seg ti millioner kroner til et prosjekt som kanskje aldri når markedet.

    Ved å bygge opp en database som kartlegger hvilke prosjekter som har lykkes og hvilke som ikke har, kan man bruke kunstig intelligens (KI) til å analysere suksessrater. Med tilstrekkelig data over tid kan dette utvikle seg til en automatisk prosess for vurdering av nye ideer.

    I dag initieres mange offentlige prosjekter innen vei og bygg for å stimulere økonomien, men tilsvarende støtte og fokus på innovasjon for leverandører av produkter og tjenester, spesielt små og mellomstore bedrifter, er i stor grad fraværende.

    Mindre byråkrati – flere sjanser til å lykkes

    Små og mellomstore bedrifter (SMB-er) står for omtrent 40 % av de offentlige kontraktene i Norge, noe som er betydelig lavere enn gjennomsnittet i Europa, hvor andelen ligger på 60-70 %. Denne forskjellen kan ofte tilskrives byråkratiske hindre og kompliserte anbudsprosesser, som gjør det vanskeligere for SMB-er å konkurrere med de store aktørene. Ved å redusere byråkratiske barrierer og legge bedre til rette for SMB-ers deltakelse i forsknings- og utviklingsinitiativer, kan Norge skape en mer rettferdig konkurransesituasjon.

    Et godt utgangspunkt kunne være å utvikle, eller videreutvikle, en nettportal for offentlige anskaffelser der både oppdragsgivere og leverandører kan bruke ferdigdefinerte maler og veiledninger for raskt å annonsere og svare på forespørsler – i løpet av bare noen timer. Med dagens teknologi, og de mulighetene som kunstig intelligens tilbyr, er det nesten utrolig at noe slikt ikke allerede finnes. Kontakt meg, så setter jeg sammen et team for å utvikle dette.

    Innovasjon Norge gir finansiell støtte til FoU-prosjekter og tilbyr rådgivning gjennom tilskudd og innovasjonslån. Dette hjelper SMB-er med å satse på bærekraftige løsninger og nye teknologier.

    SkatteFUNN er en ordning som gir skattefradrag for bedrifter som investerer i forskning og utvikling. Dette gjør det lettere for bedrifter å integrere innovasjon i sine langsiktige strategier.

    Norwegian Innovation Clusters hjelper bedrifter å samarbeide med forskningsmiljøer og andre aktører for å utvikle nye produkter og tjenester. Dette gir SMB-er tilgang til nettverk og ressurser som kan øke deres konkurranseevne.

    En fremtidsrettet løsning for SMB-er

    Et annet viktig tiltak for å støtte SMB-er i offentlige anskaffelser, kan være å introdusere spesifikke krav om innovasjon. Offentlige oppdragsgivere kunne for eksempel kreve at leverandører setter av 10% av kontraktsbeløpet til FOU. Samtidig kunne en innovasjonsstøtte på toppen av kontrakten tilbys SMB-er som vinner anbud, noe som både vil øke deltakelsen og gjøre offentlige anskaffelser mer dynamiske og nyskapende.

    Til slutt

    De nye miljøkravene i offentlige anskaffelser representerer en stor mulighet for små og mellomstore bedrifter (SMB-er) som er villige til å satse på bærekraft og innovasjon. Gjennom forenkling av prosesser og støtte til forskning og utvikling kan det offentlige stimulere til økt konkurranse blant små aktører, og dermed bidra til et mer dynamisk og innovativt næringsliv i Norge. For SMB-er er det viktig å være proaktive, investere i grønnere løsninger og gripe de mulighetene som nå legges til rette for dem.

    For mange SMB-er kan en stor offentlig kontrakt bety mer enn bare økonomisk vekst; det kan være en avgjørende faktor for bedriftens fremtid. En slik kontrakt representerer en mulighet til å vokse, ansette flere medarbeidere og utvide virksomheten. I kontrast kan den samme kontrakten for større aktører fremstå som en lunchavtale. Derfor er det avgjørende å ikke undervurdere betydningen av slike kontrakter for mindre bedrifter, og å arbeide for å sikre en mer rettferdig konkurranse, der også de små får en reell sjanse til å delta.


    , ,

SISTE/ALLE INNLEGG

Alle


ANBEFALTE EMNER