Sharing is caring
Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.
Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:
-
30% vekt på miljøhensyn i Offentlige anskaffelser
·
I tråd med økende globalt fokus på bærekraft og miljøvern, har norske offentlige anskaffelser nå tatt et stort skritt i grønn retning. Fra mars 2024 har nye krav for offentlige anskaffelser trådt i kraft, som gjør det obligatorisk for alle offentlige anbud å vektlegge miljøhensyn med minst 30%. Dette er et viktig skritt i Norges arbeid for å nå nasjonale klimamål og redusere karbonutslipp, og det har stor betydning for leverandører som konkurrerer om offentlige kontrakter. Regelverket som er innført, er ment å fremme grønn innovasjon og sikre at det offentlige bidrar til en bærekraftig utvikling.
Hva innebærer de nye kravene i praksis?
Tidligere var pris og kvalitet ofte de dominerende faktorene i anbudsvurderinger. Nå er det imidlertid obligatorisk at miljø blir en betydelig del av beslutningsgrunnlaget, noe som betyr at leverandører må vise hvordan deres produkter og tjenester bidrar til redusert miljøpåvirkning. Denne endringen gjelder både på nasjonalt nivå og for internasjonale anskaffelser som overstiger EØS-terskelverdiene.
Eksempler på miljøtiltak som vil være relevante for vurderingen, inkluderer:
- Redusert energiforbruk
- Lavere klimagassutslipp fra produksjon og transport
- Robuste produkter med lang levetid
- Bruk av resirkulerbare materialer
- Effektive metoder for avfallshåndtering og redusert avfallsmengde
- Produkter og tjenester som fremmer sirkulær økonomi
For mange virksomheter betyr dette at de må dokumentere de miljøvennlige tiltakene de har implementert, og tilpasse seg strengere krav om bærekraft. Dette kan også inkludere sertifiseringer som ISO 14001, som viser en aktiv innsats for miljøledelse.
Hva kreves av bedrifter som vil levere til det offentlige?
- Kartlegging av miljøpåvirkning: Bedrifter må vurdere og dokumentere hvor miljøvennlige deres produkter eller tjenester er, fra produksjon til levering. Dette inkluderer vurderinger som energibruk, råmaterialer, og hvordan produktene kan resirkuleres etter endt levetid.
- Reduksjon av CO2-utslipp: Dokumentasjon av hvordan virksomheten reduserer sitt karbonfotavtrykk vil være avgjørende. Dette kan inkludere grønnere transportløsninger, bærekraftige energikilder og energieffektive produksjonsprosesser.
- Inkludering av miljøsertifikater: Leverandører bør vise til relevante miljøsertifikater som demonstrerer at produktene eller tjenestene oppfyller bestemte miljøkrav. Eksempler på slike sertifikater er Svanemerket, Miljøfyrtårn, EU Ecolabel, eller ISO 14001.
§ 7-9. Klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser
(1) Krav og kriterier etter denne bestemmelsen skal ha som mål å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
(2) Oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent.
(3) Der oppdragsgiver angir tildelingskriteriene i prioritert rekkefølge, bør klima- og miljøhensyn være blant de tre høyest prioriterte.
(4) Tildelingskriterier etter andre og tredje ledd kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. Dersom oppdragsgiver ikke prioriterer i tråd med tredje ledd, skal det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, og dette skal begrunnes i anskaffelsesdokumentene.
(5) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene.
Hvilke muligheter gir dette for små og mellomstore bedrifter (SMB-er)?
De nye miljøkravene gir en unik mulighet for mindre leverandører til å skille seg ut i anbudskonkurranser. Store aktører har kanskje tyngre strukturer som kan gjøre det vanskeligere å tilpasse seg de nye miljøkravene raskt, mens mindre og mer fleksible bedrifter har mulighet til å dra nytte av sin evne til rask innovasjon.
Ved å satse på miljøvennlige løsninger, som for eksempel fornybare materialer, energieffektivitet eller innovative tjenester innen sirkulær økonomi, kan SMB-er fremheve seg selv som attraktive leverandører. Dette kan også bidra til å øke konkurransen i markedet og gi oppdragsgivere flere bærekraftige alternativer å velge mellom.
Visste du at små og mellomstore bedrifter (SMB) vinner i gjennomsnitt 60-70% av offentlige kontrakter i Europa, mens i Norge er det tallet bare omtrent 40%?
Dette skyldes blant annet at større anbudspakker ofte favoriserer de store aktørene, noe som gjør det vanskelig for SMB-er å konkurrere på lik linje. Flere initiativer er på vei for å åpne opp markedet for SMB-er, som oppdeling av større kontrakter og forenkling av anbudsprosesser, men det er fortsatt en vei å gå for å jevne ut konkurranseforholdene.
Hvordan kan bedrifter forberede seg?
For å være konkurransedyktig med de nye kravene, må bedrifter aktivt jobbe med miljøledelse og dokumentasjon. Her er noen viktige tiltak:
- Grønn omstilling: Investering i miljøvennlige teknologier og produksjonsmetoder kan være avgjørende for å overholde de nye kravene. Dette kan innebære alt fra elektriske kjøretøy til grønn energi og smarte resirkuleringsløsninger.
- Dokumentasjon og transparens: Det er viktig at bedriftene kan dokumentere miljøtiltakene de gjennomfører. Dette vil gi oppdragsgivere det de trenger for å vurdere miljøvennligheten av tilbudet. Åpenhet rundt miljøavtrykket er også en fordel.
- Samarbeid og innovasjon: Mange små bedrifter kan samarbeide med større aktører eller innovative partnere for å utvikle felles bærekraftige løsninger som oppfyller de nye kravene.
Hva betyr dette for offentlige innkjøpere?
For offentlige oppdragsgivere betyr de nye kravene at miljøhensyn må integreres som en del av vurderingskriteriene ved anskaffelser. Offentlige innkjøpere må derfor ikke bare vurdere økonomi og kvalitet, men også hvordan leverandørene leverer på miljøkravene. Dette skal føre til mer bærekraftige anskaffelser, hvor løsninger som gir redusert miljøpåvirkning, får fortrinn.
En grønnere fremtid for offentlige anskaffelser
De nye kravene om at 30 % av vektleggingen i offentlige anbud skal baseres på miljøhensyn, representerer et betydelig skifte for hele bransjen. Disse kravene fremhever bærekraft som en kritisk faktor og tvinger både store og små aktører til å tenke mer grønt og langsiktig. Aktører som raskt tilpasser seg og tilbyr innovative, miljøvennlige løsninger vil oppnå et konkurransefortrinn, samtidig som offentlige oppdragsgivere vil ha tilgang til et bredere spekter av bærekraftige alternativer.
For leverandører blir det nå avgjørende å dokumentere og synliggjøre sine miljøtiltak. Miljøansvar er ikke lenger bare et tilleggskriterium – det er blitt en sentral del av fremtidens offentlige anbudsprosesser.
Ved å dykke ned i informasjonen på anskaffelser.no, vil du være godt forberedt til å levere solide tilbud til det offentlige. Det er også lurt å se nærmere på statistikk knyttet til klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Det virker som det kreves minimal innsats for små og mellomstore bedrifter (SMB-er) for å sikre seg kontrakter som fokuserer på miljøhensyn. Det er ikke bare spesifisert at miljøhensyn skal vektes med 30 %, men at de skal vektes MINST 30 %.
Tenk hva som kan skje hvis du overgår forventningene når det gjelder miljø, arbeidsvilkår og menneskerettigheter gjennom hele næringskjeden. En slik proaktiv tilnærming kan gi SMB-er en betydelig fordel i konkurransen om offentlige kontrakter.