Sharing is caring
Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.
Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:
-
PRINCE2 – Styre i faser
Raymond Sebergsen
·
PRINCE2, en strukturert prosjektledelsesmetodikk, deler prosjekter inn i sekvensielle ledelsesfaser for å sikre at hvert prosjekt leverer ønskede resultater på en kontrollert og systematisk måte. Denne fasetilnærmingen gir prosjektledere og styringsgrupper mulighet til å evaluere prosjektets fremdrift og levedyktighet ved faste intervaller, og gjør det lettere å håndtere kompleksitet og risiko. Denne artikkelen vil utforske hvordan prinsippet om å styre i faser kan anvendes i ulike forretningskontekster som forretningsutvikling, produktutvikling, tjenesteutvikling, og spesifikke eksempler som radiosendinger og paragliderkurs.
1. Hva er ledelsesfaser i PRINCE2?
PRINCE2 deler prosjektet inn i definerte ledelsesfaser. Dette strukturerer prosjektet i håndterbare deler, hvor hver fase må autoriseres før neste kan begynne. En typisk PRINCE2-implementering krever minst to faser:
- Initieringsfase: Dette er fasen hvor prosjektet defineres og planlegges i detalj.
- Ekstra ledelsesfaser: Avhengig av prosjektets kompleksitet, kan det være nødvendig med flere faser.
Hver fase inkluderer nøkkelaktiviteter som vurdering av fremdrift, oppdatering av prosjektplaner, og revisjon av business case for å sikre fortsatt relevans og gyldighet.
2. Tilpasning av ledelsesfaser i forretningsutvikling
Forretningsutvikling: I forretningsutvikling kan faseinndelingen hjelpe med å håndtere nye initiativer og endringer. For eksempel, når man utvikler en ny forretningsstrategi, kan prosessen deles opp i:
- Planleggingsfase: Definere mål, strategier, og nødvendige ressurser.
- Implementeringsfase: Utføre strategien, overvåke fremdrift, og gjøre nødvendige justeringer.
- Evaluering og justering: Vurdere resultatene mot forventede gevinster og foreta tilpasninger.
Denne inndelingen gir en klar oversikt over hva som skal gjøres i hver fase, og sikrer at alle aspekter av forretningsutviklingen vurderes og kontrolleres før man går videre.
3. Ledelsesfaser i produktutvikling
Produktutvikling: Når man utvikler nye produkter, kan PRINCE2s fasetilnærming hjelpe med å håndtere de mange fasene i produktets livssyklus:
- Konseptfase: Utvikle ideer, lage en konseptbeskrivelse og definere krav.
- Designfase: Detaljert produktdesign, utvikling av prototyper, og testing.
- Lanseringsfase: Produksjon, markedsføring, og distribusjon.
- Evaluering: Overvåke produktets ytelse og kundetilfredshet, og gjøre forbedringer.
Hver fase har sine egne mål og krav, og en grundig gjennomgang ved slutten av hver fase sikrer at prosjektet fortsetter i riktig retning.
4. Styring i faser for tjenesteutvikling
Tjenesteutvikling: For utvikling og implementering av nye tjenester kan fasetilnærmingen bidra til å strukturere prosessen:
- Planlegging: Definere tjenestetilbudet, målgrupper, og ressursbehov.
- Utvikling: Design og utvikling av tjenesten, inkludert alle nødvendige prosesser og teknologier.
- Implementering: Lansering av tjenesten til markedet, opplæring av ansatte, og markedsføringsaktiviteter.
- Evaluering: Måle tjenestens ytelse, innhente tilbakemeldinger, og forbedre tjenesten etter behov.
Denne tilnærmingen bidrar til å sikre at tjenesten leveres i henhold til kravene og at eventuelle problemer identifiseres tidlig.
5. Eksempler: Radiosendinger og Paragliderkurs
Radiosendinger: For radiosendinger kan en faseinndeling brukes til å strukturere produksjonen:
- Planleggingsfase: Definere sendingens innhold, mål, og ressurser.
- Produksjonsfase: Produksjon av sendingen, inkludert opptak og redigering.
- Utsendingsfase: Sendingen går på lufta, og etter sendingen kan det gjennomføres evalueringer for å vurdere kvalitet og respons.
Paragliderkurs: Når man utvikler og organiserer paragliderkurs, er det viktig å bruke en strukturert tilnærming for å sikre at kurset er vellykket og gir deltakerne den nødvendige kunnskapen og ferdighetene. Fasedeling, som anbefalt av PRINCE2, kan være en effektiv metode for å strukturere og administrere hele prosessen. Her er hvordan fasedeling kan anvendes i utviklingen og organiseringen av paragliderkurs:
1. Planlegging
I planleggingsfasen setter du grunnlaget for hele kurset. Denne fasen inkluderer:
- Utvikle Kursinnhold: Vi definerte hva kurset skal dekke, inkludert teoretiske og praktiske ferdigheter som kreves for å fly paraglider. Dette inkluderte å undervise ut fra en detaljert læreplan som dekker sikkerhet, teknikker, utstyr, og lokale forhold.
- Materialer: Kursvinger og annet utstyr måtte forberedes, forskjellig vekt og høyde på elevene avgjorde hvilke hjelmer, seler og vinger de skulle få. Så skulle jo nødvendige materialer som bøker, manualer, sikkerhetsveiledninger, presentasjoner, og slikt forberedes.
- Treningsopplegg: Jeg laget et en tidsplan for kurset, som på det mest effektive gikk over 3 uker og inkluderte hvilke aktiviteter som skulle gjennomføres hver dag og hvilke temaer som skulle behandles. Jeg måtte også planlegge ressurser som hjelpeinstruktører, og lokaliteter.
2. Gjennomføring
Gjennomføringen er hvor den faktiske undervisningen skjer, og denne fasen kan deles opp videre:
- Kursopplegg: Gjennomfør kurset i henhold til den planlagte tidsplanen. For et tre ukers kurs, kan dette være delt opp i flere helger eller ukedager, med et oppsett som gir deltakerne både teori og praktisk erfaring.
- Faseoverganger: Justeringer kan være nødvendige underveis, og dette kan inkludere endringer i undervisningsmetoder eller fokusområder basert på deltakeres tilbakemeldinger eller uforutsette utfordringer. For eksempel, hvis det oppstår vanskeligheter med et spesifikt praktisk moment, kan ekstra tid og oppfølging være nødvendig.
- Opplæring og Evaluering: Gi instruksjoner og veiledning til deltakerne, og gi dem mulighet til å praktisere ferdighetene under oppsyn. Evaluering underveis kan være nyttig for å tilpasse kurset til deltakerens behov og sikre at alle forstår materialet.
3. Evaluering
Evalueringen finner sted etter at kurset er avsluttet og inkluderer:
- Vurdere Effektivitet: Samle inn data om kursets suksess ved å vurdere deltakerens ferdigheter og tilbakemeldinger. Dette kan innebære tester, praktiske vurderinger, og observasjoner av deltakerne.
- Tilbakemeldinger: Innhent tilbakemeldinger fra deltakerne om kursets innhold, instruktørens prestasjoner, og kursopplevelsen generelt. Dette kan gjøres gjennom spørreundersøkelser, intervjuer, eller gruppefeedback.
- Forbedringer: Bruk tilbakemeldingene til å identifisere områder for forbedring. Dette kan innebære å oppdatere kursinnholdet, forbedre instruktørens teknikker, eller justere kursstrukturen for fremtidige programmer.
Konklusjon
Ved å bruke fasedeling i utviklingen og organiseringen av paragliderkurs, kan du sikre en systematisk tilnærming som gjør det lettere å håndtere kompleksiteten i kursopplegget. Hver fase bidrar til en grundig forberedelse, effektiv gjennomføring, og kontinuerlig forbedring av kurset. Denne tilnærmingen hjelper ikke bare med å opprettholde kvaliteten og sikkerheten, men gir også deltakerne en bedre læringsopplevelse og ferdigheter som er nødvendige for å flyge trygt og effektivt.