Blogg

Sharing is caring

Jeg tror på at man får dobbelt tilbake av det man deler. Denne bloggen er min plattform for å dele tanker, erfaringer og kunnskap jeg har tilegnet meg. Jeg skriver om egne refleksjoner og håper å samle disse for å dele innsikt og verdifulle lærdommer. Alt jeg deler er ment som et utgangspunkt for refleksjon og læring, da det alltid er mer å lære.

Utforsk mine siste innlegg, velg en kategori til venstre, eller se alle her. Den aller nyeste artikkelen jeg har publisert finner du under:

  • B2C vc B2B

    ·

    B2C vc B2B

    B2B (Business-to-Business) og B2C (Business-to-Consumer) virker ofte som to ulike tilnærminger, men sannheten er at de er to sider av samme sak. Et godt eksempel er iPhone – vi bruker den både på jobb og privat, og den flyter sømløst mellom de to verdener. Men hvorfor er det slik?

    Forbrukere tar jobben med seg hjem (og omvendt!)

    Fun fact: En studie fra McKinsey viser at 73 % av B2B-kjøpere ønsker den samme personlige opplevelsen som de får i B2C-markeder. Tenk på det neste gang du legger inn en bestilling på kontormateriell – du vil kanskje ha den samme enkelheten som når du kjøper klær online!

    Den menneskelige faktoren er sentral

    I både B2B og B2C er det mennesker som står bak beslutningene. Studier viser at 95 % av beslutningene våre blir tatt underbevisst, noe som betyr at følelser spiller en stor rolle, enten du kjøper en kaffemaskin til kontoret eller hjemme. Dette forklarer hvorfor en god opplevelse i B2C kan påvirke hvilke verktøy man velger å bruke på jobb.

    Når en B2B-bruker er også en B2C-forbruker

    Visste du: Rundt 67 % av forbrukere sier de er villige til å betale mer for en bedre kundeopplevelse. Det samme gjelder når de kjøper produkter til jobben. Så, hvis du elsker iPhonen din privat, er det stor sjanse for at du også foretrekker å bruke den på jobb – rett og slett fordi vi mennesker liker å holde oss til det vi kjenner og er komfortable med.

    Problemløsning er universelt

    Uansett om det er B2B eller B2C, handler det om å løse et problem. En undersøkelse fra Harvard Business Review viser at den mest effektive måten å påvirke kjøpsbeslutninger på i både B2B og B2C, er å gjøre livet enklere for brukeren. Og hva gjør vi når vi finner et verktøy som løser problemet vårt på jobb? Vi tar det med hjem!


    ,

SISTE/ALLE INNLEGG

Alle


ANBEFALTE EMNER