-
Når Trump faktisk gjør noe jeg er enig i (selv om motivene er helt på bærtur)
·
Det hender ikke ofte at jeg er enig med Donald Trump. Faktisk trodde jeg aldri det skulle skje. Og kanskje har det ikke skjedd nå heller – hvis man ser på motivene. For mine grunner er neppe de samme som hans. Men i dag, da jeg skummet gjennom nyhetene og kom til VG, måtte jeg blunke to ganger og sjekke datoen (det nærmer seg jo første april) – for her sto det svart på hvitt:
«Trump beordrer gjenreising av statuer.»
Og vet du hva? Jeg nikket. Litt motvillig. Litt skeptisk. Men jeg nikket.
Det er egentlig helt bak mål, for dette er jo mannen jeg aldri har vært enig med. Den samme fyren som mener Smithsonian-museene bør renskes for “anti-amerikansk ideologi”, og at visepresident Vance skal inn og rydde opp i… vel, alt som utfordrer hans verdensbilde. Og joda – hele greia lukter kulturkrig og kontrollbehov lang vei.
Vi lærer ikke av historien ved å rive den ned
Jeg støtter av hele mitt hjerte tanken om å få statuer tilbake. Ikke fordi jeg vil glorifisere sørstatsgeneraler eller glemme historiske feilgrep, men fordi jeg vil huske. Fordi jeg mener det er farligere å late som om historien ikke har skjedd, enn å erkjenne den og lære av den.
Dette skrev jeg faktisk om, i en oppfølger til søndagens artikkel, der jeg tok utgangspunkt i at vi i dag ser ut til å bruke altfor mye energi på ting vi ikke har noe med – og at vi ofte reagerer mer på andres vegne enn på egne. Midt i det resonnementet skrev jeg: “Ta statuer, for eksempel. Ja, kanskje hadde mannen på sokkelen slaver. Det er ikke greit. Men er løsningen virkelig å rive statuen og late som om historien aldri skjedde?” Poenget var enkelt: Historien forsvinner ikke fordi vi fjerner sporene. Vi mister bare muligheten til å lære av den.
Jeg innrømmer at jeg var på nippet til å bli religiøs da jeg våknet opp til en presidentordre om akkurat det jeg hadde sittet og kladdet på kvelden før. For akkurat der – som sendt fra universet – smeller Trump inn med en presidentordre om det stikk motsatte av hva man vanligvis ville forventet fra ham.
Nå skal det sies at vi neppe har samme motivasjon. Jeg vil at statuene skal stå – med forklaringer. Med historisk kontekst. Med alt det rotete og vanskelige som gjør historien til et sted vi lærer av, ikke glemmer. Han vil… vel, han vil helst sensurere det han kaller “anti-amerikansk ideologi” og bare vise frem det som glitrer i rødt, hvitt og blått.
Men vet du hva? Akkurat her gir jeg blaffen i motivasjonen.
Når det viktigste blir hvem som får æren
Ofte, både i politikken og i arbeidslivet, virker det som det er viktigere å diskutere hvem som kom opp med ideen, enn hva vi faktisk har oppnådd sammen. Spesielt i politikken ser vi gang på gang at taletiden brukes til å poengtere hvem som foreslo noe først, i stedet for å glede seg over at noen faktisk fikk det gjennom. Hvis man virkelig jobber for landet, og ikke bare for partiet sitt, burde jo det være en perfekt anledning til å klappe, nikke og gå videre til neste sak.
Det samme gjelder i arbeidslivet. Noen får æren for andres innsats, og idéer sirkulerer med nye navn på. Det er selvfølgelig et problem når vi ikke anerkjenner kilden, men hvis du er kilden, så trøst deg med at det sier mer om den andre enn det gjør om deg. Vil du sette navnet ditt litt tydeligere i margen? Da er møtereferatet en gullgruve den dagen historien skal skrives.
Poenget er det samme, enten vi snakker om politikk, arbeidsliv, eller historien: Det er ikke alltid hvem som tok initiativet eller hvorfor som betyr mest, men hva vi faktisk oppnår.
Og hvis resultatet denne gangen er at vi får tilbake statuer, forhåpentligvis etter hvert med historiske forklaringer, og gjerne et nytt kapittel som sier: “Denne ble fjernet under kulturdebatten etter 2020, men senere gjenreist for å bevare helheten i historien.” – da er det greit for meg.
Vi trenger ikke blankpolert historie. Vi trenger helhetlig historie. Som professor Chandra Manning sier til Washington Post:
“Det å angripe ideen om å fortelle hele historien som en ideologisk trussel, vitner om en forbløffende skjør usikkerhet rundt nasjonens fortid.”
Nettopp. Å fortelle hele historien – både det stygge og det vakre, gjør ikke en nasjon svak. Det gjør den moden. Så ja, jeg er enig i utfallet. Ikke i motivasjonen. Men noen ganger her i livet ender vi opp på samme sted, selv om vi kom dit av helt forskjellige grunner.
Har vi fjernet statuer i Norge?
Selv om Norge ikke har sett samme omfattende fjerning av statuer som i USA, har vi heller ikke vært helt uberørt av debatten. Her er noen eksempler:
- Ludvig Holberg-statuen i Bergen
I 2020 ble det foreslått å flytte statuen, fordi Holberg hadde eierandeler i slaveskip. Forslaget møtte stor motstand – statuen står fortsatt, men debatten lever. - Winston Churchill-statuen i Oslo
Har vært gjenstand for kritikk på grunn av Churchills syn på kolonialisme og rase. Ingen konkrete tiltak, men temaet har blitt løftet. - Navnedebatter
Flere byer har diskutert navn på gater og plasser med koblinger til kolonitid eller undertrykking, blant annet av samer og minoriteter. - Samuel J. Balto-minneplate
Kritikk i 2021 førte til at en minneplate med nedsettende omtale av inuitter ble endret, ikke fjernet. - Knut Hamsun-debatten
Gjentatte diskusjoner om hvorvidt man kan hylle Hamsun som forfatter til tross for hans støtte til Hitler. Statuen står, og Hamsun-senteret på Hamarøy består.
Ikke alle fortjener en ny sokkel
Jeg vet det er mange som er mot å få statuene tilbake. Til og med historikere. Utrolig nok. Noen mener at å gjenreise dem er et skritt bakover – at det glorifiserer feil verdier. Jeg mener det motsatte: At vi trenger dem nettopp fordi de ikke er perfekte.
Når det er sagt, ikke alle statuer fortjener en ny sokkel. Når diktatorer reiser svære monumenter av seg selv for å sementere makt og frykt, er det helt naturlig at disse rives når folket endelig får puste. Historien deres lever videre likevel – ofte sterkere enn før.
Men de mindre statuene. De uperfekte. De som ble reist fordi noen en gang mente de fortjente en plass i historien – de bør få stå. Ikke som helgener på sokkel, men som påminnelser. Som dokumentasjon. Som fysiske spor av den historien vi må snakke om.
For historien blir ikke bedre av å skjules. Den blir bedre av å forklares.
Kanskje er det på tide å skrive neste kapittel – ikke med meisel og marmor, men med plakater, QR-koder og ærlige ord. Ikke bare om hva de gjorde da, men også om hvorfor statuen ble fjernet, og hvorfor den ble satt opp igjen. Historien slutter jo ikke i 1865. Den slutter ikke i 2020 heller.
Søndag publiserer jeg artikkelen «Gi litt mer faen – på den sunne måten», og senere kommer oppfølgeren «Når krenkelse blir konkurranse». Men i dag? I dag fikk noen av statuene sitt øyeblikk.
Ironisk nok – takket være en mann jeg aldri trodde jeg skulle nikke til.
Sånn kan det gå. Historien tar noen rare svinger – og av og til er det best å bare følge med og ta notater.
- Ludvig Holberg-statuen i Bergen
-
Fredagshumor, Uke 13
·
Å håndtere folk på riktig måte handler ikke alltid om å være den sterkeste stemmen i rommet – men om å forstå hvem du har med å gjøre. Noen situasjoner krever tålmodighet. Andre krever kreativitet. Og noen ganger… krever det at du snakker et helt annet språk enn du er vant til, enten det er kundeservice, ledelse eller samarbeid du står i. Som historien under viser kan litt innsikt i hvem målgruppen er gjøre mirakler.
Et fly er på vei til Sydney når en blondine fra økonomiklasse bestemmer seg for å sette seg på første klasse.
Flyvertinnen legger merke til det, ber om å få se billetten hennes, og forklarer at hun kun har betalt for økonomiklasse. Hun ber blondinen vennlig om å gå tilbake til sitt sete.
Blondinen svarer:
«Jeg er blond, jeg er vakker, jeg er på vei til Sydney, og jeg skal sitte akkurat her.»
Flyvertinnen, litt oppgitt, går til cockpiten og informerer piloten og co-piloten om situasjonen:
«Vi har en blondine som nekter å flytte seg fra første klasse, selv om hun bare har billett til økonomiklasse.»
Co-piloten tilbyr seg å prøve. Han går bort til blondinen og forklarer høflig at hun må flytte tilbake til økonomiklassen.
Blondinen svarer på samme måte:«Jeg er blond, jeg er vakker, jeg er på vei til Sydney, og jeg skal sitte akkurat her.»
Co-piloten gir opp og returnerer til cockpiten, hvor han foreslår å kontakte politiet for å få henne fjernet ved landing.
Da sier piloten:«Vent litt, du sa hun er blond? Jeg er gift med en blondine. Jeg snakker blondsk. La meg håndtere dette.»
Piloten går bort til blondinen, hvisker noe i øret hennes, og til alles overraskelse reiser hun seg straks, beklager seg, og går tilbake til setet sitt i økonomiklasse.
Flyvertinnen og co-piloten er forbløffet, og spør:
«Hva i all verden sa du til henne?» spør de.
Piloten smiler lurt og svarer:
«Jeg fortalte henne at første klasse ikke går til Sydney.»
Moralen
Du løser ikke problemer varig med makt. I ledelse, kundeservice og samarbeid handler det ikke om å presse folk inn i systemer basert på generasjon, personlighetstype eller stillingstittel.
Skal du få til noe, må du forstå hvem du har med å gjøre.
Noen ganger handler det om tålmodighet. Andre ganger om å bytte taktikk.
Og av og til… handler det om å kunne snakke deres språk.
I dette tilfellet: blondsk.Som blond mann selv har jeg lært at humor og selvironi er noe av det beste vi har i verktøykassa – både for å overleve hverdagen og for å balansere stereotypier. Så, for balanse og fred i kongeriket: Vet du hvorfor noen kvinner har blåmerker rundt navlen? Vel… det finnes blonde menn også.
-
Fokus: Et ord som ofte mister fokuset sitt
·
Jeg har møtt flere ledere som elsker ordet «fokus». Det brukes til alt – hele tiden. «Vi må fokusere på dette,» sier de, og i samme åndedrag: «Ikke glem å fokusere på det andre også.» En gang ble jeg til og med bedt om å fokusere på tre ulike oppgaver samtidig. Da slo det meg at fokus ikke lenger var et verktøy, men en slags trylleformel – et buzzword uten substans.
Dette er ikke bare en leder- eller politikerfeil. Vi gjør det alle sammen. Vi vil ha fokus på karrieren, familien, helsa, hobbyene – og helst alt på én gang. Men i en bedrift, hvor tydelighet er nøkkelen til suksess, kan denne forvirringen bli katastrofal. Hvis salg fokuserer på å selge biler, utviklingsavdelingen fokuserer på å bygge fly, og markedsavdelingen reklamerer for pizzaoppskrifter – ja, da har vi et problem. Og likevel er det akkurat sånn det kan føles når ledere ber teamene sine om å «fokusere» på flere ting samtidig.
Hele poenget med fokus nettopp at det handler om å fokusere. Så hvorfor virker det som om så mange ledere – og vi andre – har misforstått dette grunnleggende konseptet?
Fokus versus prioritering
Kanskje ligger problemet i en misforstått oppfatning av ledelse. Når alt føles viktig, blir det umulig å prioritere. I stedet for å velge én klar retning, velger enkelte å kaste alle baller opp i luften og håpe at teamet fanger dem. Men når du gir folk tre ulike mål samtidig, mister de ikke bare oversikten – de mister også motivasjonen.
Dette er godt dokumentert. Ifølge Harvard Business Review fører uklare prioriteringer til økt stress, lavere produktivitet og dårligere resultater. Ansatte trenger tydelighet, ikke en uendelig liste med «høy prioritet»-oppgaver.
Og hvis vi ser på hvordan ordet fokus brukes, er ikke forvirringen overraskende.
Når fokus blir et moteord
Ifølge Språkrådet har bruken av ordet fokus økt betydelig i norsk språk siden 1960-årene, spesielt i overført betydning. De påpeker at selv om det er et godt ord, bør ulogisk bruk og overforbruk unngås.
I en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening diskuteres det hvordan fokus har blitt et moteord, ofte brukt upresist, og resultert i at tekster blir fulle av svada og ledere som snakker om fokus uten å praktisere det.
For å unngå denne språklige utvanningen anbefaler Språkrådet å variere ordbruken. I stedet for fokus, kan man si «konsentrere seg om», «rette oppmerksomheten mot» eller «sette søkelyset på».
Dette er spesielt viktig i ledelse. Upresis bruk av ord som fokus kan skape forvirring blant medarbeidere. Hvis du som leder vil at teamet skal prestere, må du kommunisere tydelig hva som er viktigst – og hva som faktisk kan vente.
Hva fokus egentlig betyr
Fokus handler om å rette all oppmerksomhet mot én oppgave til den er fullført eller har nådd et klart definert mål. Det handler om dybde, ikke bredde. Hvis en leder forventer at teamet skal gjøre alt samtidig, skaper det en illusjon av aktivitet – men sjelden noen reelle resultater.
Men betyr dette at man alltid må gjøre bare én ting om gangen? Ikke nødvendigvis. Fokus betyr ikke rigid ensretting, men heller bevisst prioritering. Hjernen vår kan bearbeide informasjon i bakgrunnen, og i noen tilfeller kan variasjon faktisk styrke fokus.
- Kreativitet og problemløsning
Når du lar en oppgave «modnes» ved å gjøre noe annet, kan underbevisstheten jobbe videre på problemet. Det er ofte derfor vi får gode ideer mens vi går en tur eller rydder kjøkkenet.
- Motivasjon
Når du står fast, kan det gi en følelse av mestring å lykkes med en mindre oppgave før du går tilbake til hovedfokuset.
- Effektiv bruk av tid
Å veksle mellom oppgaver kan være strategisk hvis det skjer innenfor en tydelig ramme. For eksempel kan du jobbe dypt med en krevende oppgave, men bruke naturlige stoppunkter til enklere oppgaver som ikke krever like mye kognitiv kapasitet.
Forskjellen ligger i om oppgavene er relaterte og styrker hverandre – eller om de skaper forstyrrelser. Å sjonglere tre krevende oppgaver samtidig gir sjelden gode resultater, men å kombinere ulike typer arbeid kan i noen tilfeller forbedre både flyt og produktivitet.
Så hvordan kan vi sikre at vi fokuserer riktig? Her er noen enkle prinsipper:
- Skap prioriteringer, ikke forvirring: Velg én hovedoppgave eller mål for dagen, uka eller prosjektet.
- Kommuniser klart: Fortell teamet hva som er viktigst akkurat nå – og hvorfor.
- Sett realistiske tidsrammer: Fokus krever tid. Å hoppe mellom oppgaver fører bare til ineffektivitet.
- Evaluer underveis: Når målet er nådd, ta en pause for å justere fokuset før du går videre.
Hvordan skape ekte fokus – for ledere og medarbeidere
Forskning viser at både ledere og medarbeidere som evner å prioritere og fokusere, bidrar til mer effektive team. Det handler ikke bare om å gi eller få tydelige retningslinjer, men også om å skape en arbeidskultur der fokus og prioritering blir en naturlig del av hverdagen.
Ansatte som vet hva de skal fokusere på, opplever mindre stress, blir mer produktive og leverer bedre resultater. På samme måte som en leder må være tydelig på retning og mål, må også medarbeidere lære å sortere oppgaver, si nei til unødvendige distraksjoner og holde oppmerksomheten på det som faktisk gir verdi.
En god leder – og en god medarbeider – vet også når det er på tide å justere fokus. Kanskje det er derfor vi stadig hører om strategisk fokus – det handler ikke om å gjøre alt på én gang, men om å ta tøffe valg og stå fast ved dem.
Avslutningsvis
Neste gang noen ber deg fokusere på tre ting samtidig, kan du minne dem på hva ordet faktisk betyr. Fokus er som en laserstråle – den mister all kraft hvis den spres for vidt.
Og hvis du fortsatt tenker at multitasking er løsningen? Vel, forskning sier noe annet. Studier viser at vi blir både mer kreative og effektive når vi holder oppmerksomheten på én ting av gangen. Multitasking gir kanskje en følelse av produktivitet, men det er som oftest bare en illusjon.
Så kanskje det største lederskapsverktøyet ikke er å rope fokus, men å faktisk forstå hva det innebærer. Og hvis du er nysgjerrig på hvorfor multitasking ofte gjør oss dummere, saktere og mer stresset, kan du lese mer om det her:
- Kreativitet og problemløsning