Det finnes mange måter å forklare markedsføring på. Noen bruker modeller, andre PowerPoint. Vi foretrekker fotball, fest og en solid dose frekkhet. Her får du både en kreativ vri på et bedriftsnederlag og kanskje den mest direkte (pun intended) innføringen i markedsføringens mange ansikter. God fredag!
Et årlig fotballoppgjør ble arrangert mellom markedsavdelingen og supportavdelingen i bedriften.
Dagen kom, og til tross for iherdig innsats fra markedsførerne, ble de fullstendig knust av support.
Men i ekte markedsføringsånd nektet markedsavdelingen å la et lite nederlag ødelegge moralen. De gjorde det de er best på – å sette en positiv «spinn» på resultatet. Dagen etter hang følgende kunngjøring på oppslagstavla:
«Markedsavdelingen er stolte av å kunne melde at vi avsluttet årets fotballsesong på en solid 2. plass, etter kun ett tap i hele sesongen. Supportavdelingen derimot, hadde en svak sesong – de vant kun én kamp.»
Og hvis du fortsatt er usikker på hva markedsføring egentlig handler om – slapp av. Vi tar det fra starten. Her kommer en lett forståelig (og kanskje litt småfrekk) guide til markedsføringens mange disipliner:
- Direkte markedsføring
Du er på fest og ser en attraktiv person på andre siden av rommet. Du går bort og sier:
«Hei, jeg er kjempegod i senga – skal vi?»
- Reklame
Du er på fest og ser en attraktiv person. Du gir en venn en hundrelapp. Vennen går bort og sier:
«Hei, vennen min der borte er kjempegod i senga – skal vi?»
- Telemarketing
Du er på fest og ser en attraktiv person. Du får tak i nummeret deres på mystisk vis, ringer senere og har en lang og god prat med litt fløting før du ut av det blå sier:
«Hei, jeg er kjempegod i senga – skal vi?»
- Kunderelasjon/CRM
Du er på fest og ser en attraktiv person. Du kjenner dem fra før, går bort til personen og småprater litt og catcher litt opp mens du får dem til å le og sier så:
«Hei, jeg er kjempegod i senga – skal vi?»
- Strategisk markedsføring
Du er på fest og ser en attraktiv person på andre siden av rommet. Du retter deg opp i ryggen, snakker mykt og selvsikkert, holder døren oppe for folk, smiler som en drøm og omgir deg med en aura av tillit. Og akkurat når guarden er nede, sier du:
«Hei, jeg er kjempegod i senga – skal vi?»
- SoMe-markedsføring
Du har tatt bilde av deg selv på en fest, legger det ut på Tinder og venter på at noen skal ta kontakt. Når de endelig gjør det, sier du:
«Hei, jeg er kjempegod i senga – skal vi?»
- Branding
Du er på fest og ser en attraktiv person. Men du trenger ikke gjøre noe, for de kommer bort til deg og sier:
«Hei, jeg har hørt at du er kjempegod i senga – skal vi?»
Det, min venn, er merkevarebygging.