Utdrag fra loggen til Lars Gimse (24. April 2004):
«Ikke nok høyde med motvind mot heisen, og mistet høyde slik at jeg måtte ut til bobla igjen for å hente ny høyde. Prøvde meg på ca 550m denne gangen, men det var heller ikke nok. Tilslutt kom jeg opp på 629m sammen med ei ørn og en Braathens 767 som kom rett mot meg i lav høyde og som svingte raskt unna»
Det er for å unngå slike situasjoner at det er strenge restriksjoner både på høyde og på hvor man kan fly. Man jo nesten stå på start å kaste stein på flystripa til flyplassen, så godviljen med flyvelederne er ekstremt viktig å holde ved like om vi fortsatt skal få tillatelse til å utøve sporten vår innenfor CTR. Ring og spør høflig om du får flytid før du starter her.
Fjellheisen kan være et spektakulært område å fly på. Man får umiddelbart mye høyde ut fra start, man kan ligge timevis på monsterheng og man kan i vårmånedene får ganske så fin termikk her. Og sist men ikke minst, man får en fantastisk utsikt over 9000-byen når man flyr på Fjellheisen.
Jeg velger likevel å unnlate å skrive om Fjellheisen utover at det er ekstremt viktig å ringe flytårnet å få flytid før du starter, og at du må være obs på solgangsbrisen på sommertid. Grunnen til at jeg nedprioriterer å skrive om dette stedet er at jeg rett og slett er sur og fornærma på eierne av anlegget og ikke på noen måte ønsker å reklamere for de.
Den lokale paragliderklubben hadde gjennom veldig mange år et fantastisk samarbeid med fjellheisen som innebar at vi fikk gratis heis opp mot at vi deltok på dugnader der vi annet hvert år beiset Fjellstua, måket snø, berte varer opp siste trappa og sist men ikke minst skapte aktivitet ved å fly. Noe som turister satte veldig stor pris på, og som byens befolkning likte å se på og kommentere. I tillegg var vi med å arrangere Åpen Dag en gang i året.
Nå er det ikke slik lengre. Større krav til inntjening førte til at Fjellheisen kansellerte avtalen med klubben. Pris for å ta heis opp er nå kr. 140,- for voksen og kr. 110,- om du har studentkort eller kr. 90,- pr. tur om du bruker klippekort.
Statistikker viser at det årlig ble flydd fløy 8-900 turer på heisen da den var gratis, mens gjennomsnittet de årene man har måttet betalt har vært i underkant av 200 turer. Og siden de som flyr bruker klippekort tilsvarer dette en økt inntekt for Fjellheisen på ca. kr. 18.000,- i året. Jeg bare lurer på hva verdien av den avtalen vi tidligere hadde var? Og jeg undrer på hva reklame- og underholdningsverdien av flyvningen vår er verd? Og siste spørsmål: Er det jeg som er smålig som skriver dette, eller er det Fjellheisen? - Jeg har i alle fall min formening om hvem som taper mest på at de kansellerte samarbeidsavtalen.
Beste alternativ til Fjellheisen er Grøtfjord.
Se evt. www.thpk.no for mer informasjon om Fjellheisen som du forøvrig kan lese mer om dersom du Googler "Fjellheisen Tromsø".
Til slutt må jeg bare presisere at de hyggelige folkene som jobber på anlegget ikke har noe med min surmuling å gjøre. Det er fortsatt trivelig å ta turen opp, og jeg har råd til å betale for de turene jeg ønsker å ta. Det er prinsippet om at jeg skal betale for å skape underholdning og aktivitet til inntekt for fjellheisen jeg reagerer på, og som gjør at jeg prøver å holde meg borte fra dette stedet. Argumenter som at får vi, så skal andre klubber ha fungerer ikke på meg. For eksempel brett og skikjørere så vel som syklister tar heisen opp og suser ned på baksida. Mens vi blir der, og vi skaper visuell aktivitet for turistene. Det er her forskjellen ligger og som rettferdiggjør fordeler for oss som flyr.
Tekst og bilder på denne nettsiden er copyright-beskyttet (ref. Åndsverksloven og Bernkonversjonen (1886)), og kan ikke brukes uten å ha innhentet skriftlig tillatelse fra Raymond Sebergsen på forhånd.
Landingsboks - Opp til 1500fot
Fløya - Opp til 2000fot
Kart fra Tromsø Hang- og Paragliderklubb
Foto: Kjetil Åsbakk