Dette temaet kommer jeg nok aldri til å bli ferdig med, og ærlig talt vet jeg heller ikke hvor jeg skal begynne heller.
Været påvirkes av skydekke, nedbør, sol, vind, temperatur, luftfuktighet og lufttrykk og er enormt vanskelig å spå. Så inntil videre får du ta til takke med at stigende lufttrykk er et godværstegn, mens fallende luftrrykk tyder på vind og mulighet for nedbør.
Et gammelt ordtak her i Tromsø sier at når isen ligger på ramfjorden i juni så blir det en sen sommer... Jeg har senere lært at når det drypper på frontruta til bilen, så er det nedbør i lufta, og en gul stor prikk på skyfri himmel tyder på sol og oppholdsvær.
Været kan jeg sikkert skrive om, legge til og endre på om til evigheten etter hvert som jeg lærer mer, og tror derfor ikke jeg kommer til å bli ferdig med denne delen på en stund.Så her er det bare å titte innom å sjekke hva jeg fyller på med.
Tips! Min viktigste erfaring opp gjennom årene er at jo mer jeg lærer om været, jo oftere og bedre får jeg fly. Mitt aller beste tips for de som ønsker å fly, er derfor å bruke så masse tid på å lære om vær og vind som du overhode kan.
Dra ut å lær om de lokale forholdene selv om det ikke er flyforhold, se og lær av de flyvende mestrene slik som måker og ørn for å finne ruter mellom fjell og daler. Se hvor ørna skrur for å finne termikk-triggere osv. Min erfaring er at fuglene alltid flyr samme rute og de skrur alltid på samme plass, så da må det jo ligge noe i det. Og dette er erfaring som er god å ha med seg når man senere skal fly på tur.
Tekst og bilder på denne nettsiden er copyright-beskyttet (ref. Åndsverksloven og Bernkonversjonen (1886)), og kan ikke brukes uten å ha innhentet skriftlig tillatelse fra Raymond Sebergsen på forhånd.
Visste du at: