
Overføring av kunnskap – Om tillit, balanse og vekst
Ofte er det først når vi reflekterer over våre opplevelser at vi innser hvordan disse kan være til nytte i andre sammenhenger, inkludert vår profesjonelle karriere.
Om mennesker, ansvar og hverdagen på jobb. Her skriver jeg om lederskap, teamarbeid, organisasjonskultur og hvordan vi kan bli bedre sammen – enten vi leder andre eller oss selv. Jeg løfter også temaer som psykisk helse, arbeidsmiljø og hvordan vi skaper trygge, tillitsbaserte og bærekraftige arbeidsplasser – der folk faktisk trives.
Ofte er det først når vi reflekterer over våre opplevelser at vi innser hvordan disse kan være til nytte i andre sammenhenger, inkludert vår profesjonelle karriere.
Med et åpent sinn finnes det alltid nye muligheter, og jeg tror fleksibilitet og kreativitet er nøklene til å finne løsninger som gir verdi til begge parter.
Patch Adams' sitat gjelder også organisasjonsutvikling ved å fokusere på helhetlige løsninger. I stedet for å håndtere symptomer, bør man adressere underliggende årsaker som teamdynamikk og ledelse.
Når forretningsstrategien er på plass, er neste steg ofte å lage en produktstrategi. Her handler det om å finne ut hvordan du skal utvikle, markedsføre, og selge produktene eller tjenestene dine på en måte som henger sammen med den overordnede strategien.
Mange bedrifter bruker masse tid og ressurser på å definere en klar visjon, misjon, mål og verdier, og jo tidligere man gjør det, jo enklere blir det, og desto større verdi får man ut av det. Men altfor mange starter med dette altfor sent.
Business Model Canvas består av ni byggeklosser som hjelper organisasjoner med å beskrive, designe, utfordre og justere sine forretningsmodeller.
Regelmessig gjennomgang og oppdatering av prosedyrer lar organisasjoner tilpasse seg endrede forhold og innlemme beste praksis. Dette engasjementet for kontinuerlig forbedring fremmer innovasjon og effektivitet.
En av de viktigste lærdommene jeg har tatt med meg gjennom årene, er at ansvar handler om mer enn å rydde opp i egne feil. Det handler om å ta eierforhold til situasjoner – også de som er skapt av andre.
Da Henry Ford ble spurt om kundeinnspill før utviklingen av Ford Model T svarte han: "Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, ville de ha sagt raskere hester."