70/30-regelen ved beslutningstaking

Pareto-prinsippet eller 80/20-regelen, er et prinsipp som sier at 80% av effektene kommer fra 20% av årsakene.  For bedrifter kan 80/20regelen frigjøre tid og energi, effektivisere driften og øke lønnsomheten. 

Hvorfor i all verden kaller jeg 80/20-regelen for 70/30-regelen?

Det å automatisere et tankesett, handlingsmønster eller en prosess handler ofte om forenkling. Siden 70/30-regelen brukes innen markedsføring, økonomi, læring, trening, tidsstyring og mange andre plasser, har jeg for enkelhetens skyld valgt å gjøre om også Pareto-prinsippet til en 70/30 regel.

Pareto-prinsippet eller 80/20-regelen er det vanlige fenomen at 80 % av konsekvensene innenfor et område skyldes 20 % av årsakene. Regelen har fått sitt navn etter italieneren Vilfredo Pareto, som i 1906 bemerket at 20 % av Italias befolkning eide 80 % av verdiene. I handelsteorien brukes fenomenet som underlag for pris- og markedsstrategier, når bransjeforholdene tilsier at 20 % av kundene står for 80 % av omsetningen, slik at man kan oppnå størst økonomisk gevinst ved å satse på de 20 % av kundene med høyest omsetning eller inntjening.

Source: Wikipedia

1. Identifiser viktige oppgaver: Bestem hvilke oppgaver eller beslutninger som har potensial til å gi de mest betydelige resultatene, enten det gjelder inntekt, effektivitet, kundetilfredshet eller andre viktige måleparametere.

2. Fordel ressursene deretter: Alloker en betydelig del av din tid, energi og ressurser (70 %) til disse viktige oppgavene. Dette er de kritiske områdene der du kan gjøre store fremskritt.

3. Minimer mindre viktige oppgaver: Minimer tiden og ressursene som brukes på oppgaver som har mindre innvirkning (30 %). Selv om disse oppgavene fortsatt kan være nødvendige, bør du ikke investere en uforholdsmessig mengde innsats i dem.

Hovedpoenget her er at ikke alle oppgaver eller beslutninger er like viktige. Noen har en større innflytelse på dine mål og resultater enn andre. Ved å prioritere de 30% av de viktigste oppgavene, kan du maksimere din totale effektivitet og oppnå bedre resultater med mindre innsats.