Å bruke god tid på en prosess eller utarbeidelse av en strategi betyr ikke nødvendigvis å bruke utallige timer på kontinuerlig arbeid. Å bruke god tid handler vel så mye om å gi en idé, prosess eller strategi tid til å modnes og utvikle seg. Det innebærer å jobbe med noe, legge det til side, for så å ta det frem igjen med et friskt perspektiv. Denne syklusen av arbeid og hvile gir rom for justeringer og forbedringer som kanskje ikke var åpenbare ved første forsøk.
Tenk på det som å la en god vin modnes. Akkurat som vin trenger tid for å utvikle sine mest komplekse smaker, trenger også en strategi eller idé tid til å modne. Et eksempel kan være en strategisamling hvor man umiddelbart blir enige om noe som virker euforisk bra. Men i iveren etter å sette i gang, kan man overse viktige detaljer eller utfordringer som først kommer frem etter at implementeringen har startet. Kanskje kunne dette vært unngått ved å la strategien modne i en uke eller to, for deretter å samle de involverte for å gjøre de nødvendige justeringene før den endelige beslutningen tas.
En annen parallell kan trekkes til utarbeidelsen av en brukermanual eller annen dokumentasjon. Den kan se svært god ut ved første gjennomgang, men hvis man legger den bort og ser på den med friske øyne senere, vil man ofte oppdage forbedringspotensial og gjøre teksten enda klarere og mer brukervennlig.
Eller når du leter etter noe du har mistet. Du kan ha sett deg blind på et område, men når du tar en pause og kommer tilbake senere, finner du plutselig tingen på det samme stedet du allerede har lett. På samme måte kan man stå fast med en utfordring; det er først når man tar et skritt tilbake og gir hjernen tid til å bearbeide problemet i bakgrunnen, at løsningen plutselig åpenbarer seg.
I markedsføring handler det om å gi et budskap tid til å synke inn før man vurderer dets effektivitet. Jeg har utallige ganger opplevd at et budskap blir endret akkurat i det det begynner å få gjennomslag og hjulene virkelig begynner å spinne. Slike gjentatte endringer kan føre til at man mister fokus, og etter hvert slutter folk å lytte, fordi de alltid venter på det neste budskapet.
I salg, som i mange andre aspekter av forretninger, er modningstid en undervurdert faktor for suksess. Det handler ikke bare om å presse frem en rask avtale, men om å gi kunden tid til å la behovet for produktet eller tjenesten modnes. Når vi gir både kunden og salgsprosessen tid, kan resultatet bli en langt mer bærekraftig og tilfredsstillende avtale for begge parter.
Å gi tid til modning er ikke et tegn på ineffektivitet; det er en anerkjennelse av at gode ideer, akkurat som god vin, trenger tid for å utvikle seg til sitt beste. I en verden hvor hastverk ofte settes høyere enn kvalitet, er det verdifullt å huske at de beste resultatene ofte kommer til de som tør å vente.