
Hvordan fleksibilitet og åpenhet gir bedre resultater
Med et åpent sinn finnes det alltid nye muligheter, og jeg tror fleksibilitet og kreativitet er nøklene til å finne løsninger som gir verdi til begge parter.
Hva gjør et produkt bra – og hvordan utvikler man det videre? Her deler jeg refleksjoner rundt produktledelse, brukeropplevelse, innovasjon og hvordan man omsetter behov til løsninger som faktisk virker.
Med et åpent sinn finnes det alltid nye muligheter, og jeg tror fleksibilitet og kreativitet er nøklene til å finne løsninger som gir verdi til begge parter.
Når forretningsstrategien er på plass, er neste steg ofte å lage en produktstrategi. Her handler det om å finne ut hvordan du skal utvikle, markedsføre, og selge produktene eller tjenestene dine på en måte som henger sammen med den overordnede strategien.
Mange bedrifter bruker masse tid og ressurser på å definere en klar visjon, misjon, mål og verdier, og jo tidligere man gjør det, jo enklere blir det, og desto større verdi får man ut av det. Men altfor mange starter med dette altfor sent.
Simon Sineks "The Golden Circle" har vært svært innflytelsesrik og resonert godt med mange innenfor ledelse og markedsføring, bør påstandene hans om at modellen er basert på hvordan hjernen fungerer, tas med en viss forsiktighet.
Business Model Canvas består av ni byggeklosser som hjelper organisasjoner med å beskrive, designe, utfordre og justere sine forretningsmodeller.
I forretningsverdenen er SWOT-analyse et uunnværlig strategisk verktøy som gir bedrifter en klar forståelse av sin nåværende posisjon i markedet og hjelper dem med å planlegge for fremtiden.
De vanligste modeller for å beskrive produktets livssyklus har enten fire eller fem faser. 4-fasemodellen (introduksjon, vekst, modenhet og nedgang) er enkel og oversiktlig, mens 5-fasemodellen (som inkluderer en metningsfase mellom modenhet og nedgang) gir en mer detaljert forståelse.
Produktstrategi kan kanskje høres ut som noe hentet fra en PowerPoint full av buzzwords og polerte modeller. Men i realiteten handler det om én ting: å få produktet ditt til å fungere – både for markedet og for bunnlinja.
Tretallsregelen er et prinsipp innen kommunikasjon, historiefortelling og design som går ut på at ting gruppert i tre oppleves som mer engasjerende, minneverdige og tilfredsstillende.