
Eksempel: Produktstrategi
Dette er et eksempel på en produktstrategi for en smarthusteknologileverandør som vil utvikle en Smart Home Hub.
Bak alle gode valg ligger en tanke om retning.
Her utforsker jeg hvordan vi kan tenke langsiktig, jobbe smartere og skape bærekraftig vekst – både for produkter, selskaper og mennesker.
Det handler like mye om utvikling av tjenester og virksomheter, som personlig vekst, læring og kloke valg underveis.
Dette er et eksempel på en produktstrategi for en smarthusteknologileverandør som vil utvikle en Smart Home Hub.
Et av de første tegnene på voksesmerter er når bedriften begynner å fokusere innover i stedet for å opprettholde sitt utadrettede kundefokus.
Roadmaps brukes ofte i produktutvikling, forretningsutvikling og prosjektledelse for å sikre at alle er på samme side og jobber mot de samme målene, men kan også brukes i andre sammenhenger.
Ofte er det først når vi reflekterer over våre opplevelser at vi innser hvordan disse kan være til nytte i andre sammenhenger, inkludert vår profesjonelle karriere.
Å bruke god tid handler om å gi en idé, prosess eller strategi tid til å modnes og utvikle seg. Det innebærer å jobbe med noe, legge det til side, for så å ta det frem igjen med et friskt perspektiv før det ferdigstilles.
Når forretningsstrategien er på plass, er neste steg ofte å lage en produktstrategi. Her handler det om å finne ut hvordan du skal utvikle, markedsføre, og selge produktene eller tjenestene dine på en måte som henger sammen med den overordnede strategien.
Mange bedrifter bruker masse tid og ressurser på å definere en klar visjon, misjon, mål og verdier, og jo tidligere man gjør det, jo enklere blir det, og desto større verdi får man ut av det. Men altfor mange starter med dette altfor sent.
Business Model Canvas består av ni byggeklosser som hjelper organisasjoner med å beskrive, designe, utfordre og justere sine forretningsmodeller.
De vanligste modeller for å beskrive produktets livssyklus har enten fire eller fem faser. 4-fasemodellen (introduksjon, vekst, modenhet og nedgang) er enkel og oversiktlig, mens 5-fasemodellen (som inkluderer en metningsfase mellom modenhet og nedgang) gir en mer detaljert forståelse.