Noen ganger handler ikke gode svar om å være «riktige», men om hvordan man tenker. Kreativitet, logikk og litt skråblikk kan gi helt andre svar enn det læreren forventer, og kanskje er det nettopp der utvikling skjer. Her er et lite fredagsglimt av hvordan uventet tankegang kan snu en helt vanlig skoleoppgave (og en noe mer uvanlig observasjon…) på hodet. Advarsel: Humor med glimt i øyet. Og litt på kanten.
En lærer underviser en klasse og oppdager at Jon ikke er oppmerksom på det hun sier, så hun spør ham:
– Hvis det sitter tre ender på et gjerde og du skyter den ene, hvor mange ender er det igjen på gjerdet?
Jon svarer:
– Ingen.
– Hvorfor ikke det? spør læreren.
– Fordi skuddet skremte dem bort, svarer Jon.
Læreren sier at det ikke stemmer:
– Nei, svaret er to, men jeg liker måten du tenker på.
Da spør Jon læreren:
– Om du ser tre kvinner gå ut av en iskrembutikk der den ene sleiker isen sin, den andre suger på isen sin og den tredje biter i isen sin – hvem av dem tror du er gift?
– Den som suger på isen, svarer læreren nølende.
Jon smiler og sier:
– Nei, feil. Det er damen med giftering. Men jeg liker måten du tenker på!
Refleksjon
Vi er så vant til å lete etter «fasitsvaret» at vi ofte overser hvor verdifullt det kan være å tenke annerledes. Ikke fordi det nødvendigvis er riktig, men fordi det åpner for nye perspektiver. Humor kan lære oss mye om både logikk, antakelser og kommunikasjon. Og ikke minst: hvor lett vi dømmer basert på førsteinntrykk.
Så neste gang noen svarer «feil», spør deg selv: Var det egentlig feil, eller bare litt smartere enn du først trodde?