Noen datoer minner oss på hvor vanskelig det kan være å se det åpenbare før alle andre – og hvor avgjørende det er å stå stødig når stormen kommer. 23. februar er en slik dato. Faktisk markerer den to historiske øyeblikk som viser kraften i å stå imot motstand og skeptikere:
- 1954: I Pittsburgh, USA, fikk en gruppe barn de første testdosene av Jonas Salks polio-vaksine. En banebrytende oppdagelse som kunne redde millioner av liv, men som først møtte motstand, skepsis og frykt.
- 1981: Spanias parlament ble stormet av væpnede kuppmakere, og panikken brøt løs. Politikerne kastet seg på gulvet i redsel, mens én mann ble stående: Kong Juan Carlos I. Hans lederskap hindret at kaoset vant.
Hva har disse hendelsene til felles? De viser at den som tør å stå i stormen og se fremover når andre frykter det ukjente, er den som til slutt vinner.
Når alle ser bakover, må noen se fremover
Dette fenomenet skjer ikke bare i historiebøkene; det skjer også i næringslivet, i teknologiutvikling og i hverdagen. Har du noensinne opplevd å se en ny trend eller mulighet, men blitt møtt med: «Dette har vi prøvd før»?
Jeg har selv opplevd det. Da jeg jobbet med videokonferanseløsninger, så jeg at PC-klienter ville bli den neste store bølgen. Møteromsutstyr dominerte fortsatt, men teknologien hadde kommet til et punkt hvor PC-ene kunne prosessere video godt nok, og jeg skjønte at markedet var modent for endring, men kunne ikke bevise det.
Jeg prøvde å overbevise selskapet mitt om å satse på PC-klienter, men ble møtt med motstand og kommentaren: “Dette har vi prøvd før. Det fungerte dårlig.” To år senere eksploderte markedet for PC-klienter, og vi lå bak.
Folk dømmer ofte nye ideer basert på gamle erfaringer. Men «dette har vi prøvd før» er ikke nødvendigvis gyldig hvis rammevilkårene har endret seg.

Hvorfor motstand oppstår
Så hvorfor skjer dette gang på gang – at gode ideer møter veggen, selv når de virker åpenbart riktige?
- Status quo føles trygt
Vi liker oss i komfortsonen med forutsigbarhet og frykter endring, selv når den potensielt kan være bedre. Det er lettere å fortsette i kjente spor enn å utforske nye veier som kan innebære usikkerhet.
- Dårlige erfaringer fra fortiden
En idé som feilet for 10 år siden, kan lykkes i dag – men mange sliter med å gi den en ny sjanse. Teknologi, marked og forutsetninger endrer seg, men gamle nederlag sitter ofte dypt.
- Komfortsoner og maktbalanser
Innovasjon kan true etablerte posisjoner og rutiner. Du har sikkert hørt rådet om at en ansatt bør lansere nye ideer til sjefen på en måte som gjør at sjefen “føler” han kom på det selv. Slik kan motstanden dempes.
- Manglende synlige problemer
Ofte må det “gå skikkelig galt” før folk innser at noe må fornyes. Tenk på backup og redundans i IT: I hjemmet har vi forsikringer som en selvfølge, men det finnes fortsatt motstand mot å investere i “usynlige” ting som IT-sikkerhet – helt til systemet krasjer eller data går tapt.
Å være for tidlig ute er som å ha feil – helt til du plutselig har rett
Mange av historiens største innovatører har blitt sett på som naive eller til og med latterlige, helt til tiden endelig var moden:
- Steve Jobs lanserte Apple Newton (et nettbrett-lignende produkt) på 90-tallet – det floppet. Men ti år senere kom iPad og revolusjonerte markedet.
- Netflix prøvde tidlig å samarbeide med Blockbuster, men ble avvist fordi ingen trodde folk ville slutte med fysiske leiefilmer. Vi vet alle hvordan det endte.
- Tesla ble latterliggjort i bilindustrien for å satse på elbiler. I dag prøver konkurrentene å ta dem igjen.
- Erling Kjeldsen ble møtt med mostand da han lanserte planen om å bygge bro fra fastlandet til Tromsø. «Hva skulle vi vel med bru, vi som hadde ferge?»
Strategier for å få gjennomslag
Hvis du ser en trend ingen andre har oppdaget, nytter det lite å være etterpåklok. Du må finne måter å overbevise andre på før konkurrentene dine gjør det.
- Bruk data og trender.
Folk liker ikke ren synsing, men tall og eksempler kan gi ideen din tyngde. - Finn enkle, tidlige tester.
Kan du kjøre et pilotprosjekt, en “proof of concept”? - Allier deg med noen innad.
Én person som støtter deg, kan tippe vekten i din favør. - Vær tålmodig, men pågående.
Gode ideer møter ofte motstand. Dine argumenter må være vedvarende, selv om folk sier nei først.
Avslutning: Motet til å stå i stormen
Polio-vaksinen ble til slutt en selvfølge, kong Juan Carlos’ lederskap i 1981 reddet Spanias demokrati, og PC-klienter er nå normalen for videokonferanser. Men på et tidspunkt var hvert av disse eksemplene gjenstand for stor skepsis.
Neste gang du hører: «Dette har vi prøvd før,» spør:
«Har vi prøvd det nå – med de riktige forutsetningene?»
Fordi noen ganger er det ikke ideen som er feil. Det er timingen – og motstanden som kommer av at ingen vil være den første til å hoppe. Men den som tør å se fremover, og blir stående når stormen kommer, er ofte den som vinner til slutt.