Salg er som sjekking

Salg kan sammenlignes med sjekking – begge handler om selvtillit. Den som har mest selvtillit, har ofte størst sjanse for å lykkes, enten det gjelder å selge et produkt eller tiltrekke seg en partner. I sjekking er du produktet, mens i salg er det en vare eller tjeneste. Hvis du ikke selv har tro på produktet du skal selge, vil du sannsynligvis ikke vinne kundens tillit.

Nøkkelen ligger i å fremheve det beste ved produktet, og la kunden selv oppdage eventuelle svakheter senere. Dette ligner på sjekking, hvor man fokuserer på sine gode sider, og lar partneren oppdage de mindre gode etter hvert. Men det er viktig å være ærlig; verken kunden eller en potensiell partner vil sette pris på å bli lurt, og det kan få negative konsekvenser.

Noen ganger ser vi mennesker som kanskje ikke virker som en «perfekt match», men som likevel har vunnet hjertet til en attraktiv partner. Det de har til felles er god selvtillit, og evnen til å fokusere på sine styrker. Som Dr. Phil en gang sa, sannsynligheten for å finne en partner som matcher 70-80% av det man søker, er lav, så man lærer å leve med resten. Det handler ikke om å ha det beste produktet med flest funksjoner, men om å tilby akkurat det kunden trenger. Selvsagt hjelper det å ha et attraktivt produkt, men det som virkelig avgjør er troen på produktet du selger.